Illustrasjon av den nye bebyggelsen med sjø i forgrunnen byfjell og blå himmel
Nøstebukten Brygge
Bilde: MAD og Tredje Natur

Ambisiøse mål for ombruk når TV 2-hovedkvarter blir nye leiligheter

OBOS og EGD Property har inngått en intensjonsavtale med FutureBuilt og Bergen kommune om at Nøstebukten Brygge skal bli et forbildeprosjekt. Målet er 70 prosent gjenbruk.

– Ombruk bidrar til en mer sirkulær økonomi. I dette prosjektet ønsker vi å –ta ansvar for å bevare mest mulig av de verdifulle materialene i det eksisterende TV 2-bygget og skaffe nye hjem til de materialene vi ikke bruker selv, sier prosjektleder Torstein Oen i OBOS.

Fra tregulv i TV 2-bygget til utvendig kledning på Nøstebukten Brygge

Det tidligere TV 2-bygget skal demonteres og gi plass for 100 små og store moderne leiligheter. Det skal også utvikles en maritim barnehage og en frodig byhage mellom husene ved sjøkanten på Nøstet. Husene bygges som passivhus, energiklasse A. Prosjektet har mål om 90 prosent sorteringsgrad. Trevirke, tegl, fasadeplater og sprinklerrør utgjør mesteparten av materialet som kan gjenbrukes, men også mange andre mindre bygningsmaterialer. Blant annet er målet at 100 prosent av gulvet i det tidligere TV 2-bygget bli brukt til utvendig kledning på de nye byggene. Løst inventar og brukbare tekniske installasjoner som for eksempel ventilasjonskanaler, er allerede gitt bort eller solgt til andre prosjekter. Med dette vil prosjektet være med å ta ansvar for at materialene ikke blir avfall, men ombrukt.

Tilbyr kundene brukt tegl og tre som tilvalg

Ved demonteringen av de eksisterende byggene legges det også av trevirke og teglsten som forbeholdes fremtidige kjøpere som ønsker slike materialer som tilvalg i sine leiligheter. Det er en ambisjon om at flest mulig leiligheter vil benytte seg av muligheten, og dermed ytterligere forankre historien om materialenes tidligere opphav. Tegl fra dagens bygg skal også brukes i mur rundt plantebed og flises opp og brukes som teglflis utenpå ringmur. Innvendig skal eksisterende sprinklerrør ombrukes som spiler i rekkverkene til de nye trappene.

Grønn mobilitet

Nøstet ligger sentralt, tett på offentlig transport og med gangavstand til sentrumskjernen. Det er en miljøpåkjenning å bygge nytt, og et av tiltakene for å minske denne, er å grave ut en mindre parkeringskjeller og stramme inn antall parkeringsplasser i garasjen. Der blir det også avsatt plass til sykler og lastesykler.

Fellesskap og like muligheter for alle

At Nøstebukten Brygge blir organisert som et borettslag skal bidra til et godt og stabilt nabolag. Beboerne får tilgang til hoveddelen av takterrassene, noe som gir alle like muligheter til utsikt og en attraktiv uteplass med felles kjøkken fasiliteter.

Fra kandidater til forbildeprosjekter – veien videre

Ved å signere intensjonsavtalen er prosjektet nå blitt kandidat til å bli forbildeprosjekt i FutureBuilt.

Utbygger: OBOS og EGD Property
Arkitekt: MAD og Tredje Natur
Entreprenør: LAB Entreprenør

– Det er svært gledelig at Nøstebukten Brygge har signert en intensjonsavtale med FutureBuilt. Vi er nå godt i gang med fire prosjekter og dette femte tilskuddet har og vil, ytterligere forsterke samspillet mellom disse. Byggebransjen i Bergen har tatt imot FutureBuilt med åpne armer og det er gledelig å se at prosjektene får mye oppmerksomhet gjennom å være med i FutureBuilt og at den kommunale arbeidsgruppen sin håndteringen av prosjektene fungerer godt takket være et godt tverretatlig samarbeid, sier prosjektleder i FutureBuilt i Bergen, Tordur Bryngeirsson.

Les mer om Nøstebukten Brygge her

Har du et byggeprosjekt på gang i Bergen?

Målet er 6 –12 FutureBuilt-prosjekter i Bergen. Nøstebukten Brygge er det femte prosjektet i Bergen siden starten i 2023, og flere utbyggere har meldt sin interesse.

Kontakt oss gjerne om du er interessert:
Prosjektleder for FutureBuilt i Bergen er Tordur Bryngeirsson hos Byarkitekten, mobil 402 45 498.

Se alle prosjektene i FutureBuilt i Bergen

Dette er FutureBuilt

FutureBuilt er et kvalitetsprogram som kan løfte byen, fagmiljøene og arkitekturen. En arena der klimavennlige foregangsprosjekt blir synliggjort og der ambisiøse aktører med prosjekter som viser vei får bistand fra samarbeidspartnere og fagmiljø til å komme i mål med bærekraftige prosjekt som gjør Bergen til en bedre by å leve i.  FutureBuilt Bergen startet opp i våren 2023, som første kommune utenfor Osloregionen.

Se alle Forbildeprosjektene i FutureBuilt på nettsiden til FutureBuilt sentralt