Forskningsomtaler

Nye forskningsomtaler: Tiltak mot ensomhet blant eldre

Hva hjelper mot ensomhet og hvordan kan en kommune jobbe for å motvirke ensomhet blant eldre? To forskningsomtaler kan gi deg svar.

Digital e-læring kan ha ei effekt på læringsutbyttet

Mobil opplæring i helsefag kan ha like god effekt som tradisjonell opplæring hos helsepersonell, viser ei systematisk oversikt frå 2019.

Forskningsomtale: Tiltak for å rekruttere og beholde helsepersonell

FHI har levert en omtale av forskning som ser på hvordan en kan rekruttere og beholde leger og annet helsepersonell i utkantstrøk.

Ny forskningsomtale: Musikkterapi etter hjerneslag

Musikkterapi for pasienter med afasi etter hjerneslag har positiv effekt på utfall knyttet til kommunikasjon og språk viser en oversikt over effektstudier fra 2021.

To forskningsomtaler om kompenserende tiltak i barnevernet

To oppsummerte oversikter viser til kompenserende tiltak som kan redusere risiko for akutt plassering av barn utenfor hjemmet og hindre frafall og underprestasjon i skolen.

Ny forskningsomtale: Opplæring kan fremme sunn seksuell helse hos utviklingshemmede

Målrettet opplæring i seksuell helse og intime forhold kan muligens ha effekt på kunnskapsnivå, holdninger og adferd hos personer med utviklingshemming, viser en systematisk oversikt fra 2019.

Tre forskningsomtaler om fallforebygging, gangtrening og egentrening

Forskere i Sør-Rogaland har skrevet forskningsomtaler basert på tre kunnskapsbehov.

Forskningsomtale: Tavle- og klyngemøter i helsetjenesten

Klyngemøter med visualisering på tavler kan betre teamsamarbeid og kvaliteten i helsetenestene, men det er behov for meir forsking.

Tre forskningsomtalar om velferdsteknologi

Kan bruk av teknologi støtte personar med utviklingshemming i kvardagen? Tre forskingsomtalar viser til delvis svært stor effekt.

Ny forskingsomtale: Boligformer for eldre

Kva faktorar er viktige for eldre når dei skal velgje bustad? Ny forskingsomtale frå Folkehelseinstituttet kan hjelpe kommunar når dei skal utforme nye bustadprosjekt for eldre.