Pressemelding

Nr. 08/24
Bergen, 10. april 2024

One Ocean Week mobiliserer både næringsliv, akademia, det offentlige og befolkningen.

13.-19. april er det klart for historiens andre utgave av One Ocean Week i Bergen, med et mangfold av aktiviteter, debatt, møter og seminarer.

- Bergen og Vestlandet har gjennom historien levd av og på havet. Vi har dermed kompetansen, ressursene og ansvaret for å være en del av løsningene fremover. Under One Ocean Week inviterer vi hele byen til å delta, lære, dele kunnskap og engasjere seg for et bærekraftig hav, sier ordfører Marit Warncke.

- Norge er i en særstilling når det kommer til havforvaltning, og i regionen vår sitter vi på unik kompetanse og et unikt næringsliv. Vi ønsker å skape fremtidens løsninger og jobbe for at havet skal være i mye bedre stand enn i dag når vi overlater det til neste generasjon, sier fylkesordfører Jon Askeland.

Program for uken

Uken byr på over 150 arrangementer og inneholder både konferanser og faglig innhold, et eget program for barn og unge og en rekke aktiviteter og arrangementer i sentrum.
Se hele programmet på www.oneoceanweek.com.

Smakebiter fra programmet:

13.-14. april: Aktiviteter for alle på Festningskaien

Klokken 12.00-16.00.
Det hele starter med Statsraad Lehmkuhls hjemkomst fra Shetland lørdag 13. april kl. 12.00. Festningskaien er rigget klar til havfestival med “Maritim lørdag” og familiedag søndag. Det blir aktiviteter for hele familien med blant annet åpne skip, sjømattelt, utstillinger, kulturscene, urban strandrydding og utforskning av livet i havet.

15. april: Internasjonalt toppmøte i Håkonshallen

Klokken 10.00-15.00.
Et bærekraftig hav er tema når nasjonale og internasjonale krefter samler seg i Håkonshallen under One Ocean Summit. Første del av møtet vil belyse globale utfordringer. Andre del tar for seg forvaltning og muligheter i Nordsjøen.

Statsminister Jonas Gahr Støre deltar, det gjør også hav- og fiskeriminister Cecilie Myrseth, toppledere og representanter fra forskning, sivilsamfunn, industri og De unges havpanel. Bergen kommune og Vestland fylkeskommune er vertskap. Se program for dagen.

For akkreditering denne dagen, se under kontakt.

13.-18. april: Foredrag og debatt på Skolten

Partnerskapet One Ocean Havbyen Bergen består av nesten 80 partnere fra offentlig forvaltning, næringsliv, forskning og utdanning på Vestlandet. Vi inviterer til foredrag, debatt, møter og samlinger hele uken.

17. april inviterer De unges havpanel til verdidebatt. Her vil unge stemmer fra hele verden utfordre dagens ledere og beslutningstakere. Vi tar i bruk lokalene til Bergen Havn på Skolten.

Mer om One Ocean Week

One Ocean Week er en møteplass for debatt, erfaringsutveksling og opplevelser knyttet til en bærekraftig utnyttelse av havet. Uken er en del av FNs havtiår, som en av aktivitetene verden rundt som skal bidra til å bedre situasjonen i havet frem mot 2030.

Uken er et samarbeid mellom One Ocean Havbyen Bergen og partnere, med støtte fra Bergen kommune og Vestland fylkeskommune.

Les mer om uken på www.oneoceanweek.com.

Fagleder kommunikasjon i Byrådsavdeling for næring, kultur og idrett, Katarina Lunde, mobil 970 70 991.

Presseakkreditering:
One Ocean Summit i Håkonshallen mandag 15. april:
Kontakt katarina.lunde@bergen.kommune innen fredag 13. april klokken 14.00.