Kan et nytt it-system forbedre driften?

Fram mot 2030 anslår NAV opp mot 40% økning i hjelpemiddelutlån. Nå gjennomfører Smart omsorg en konseptutredning på Hjelpemiddelhuset for å vurdere om et nytt IT-system kan effektivisere driften.

Tekst: Ingvild Vikesund Peason

Dersom du har bruk for hjelpemidler for å klare deg i hverdagen, er det stor sannsynlighet for at du kommer i kontakt med Hjelpemiddelhuset på Kokstad. Mer informasjon om hjelpemiddelhuset her 

Freddy Hansen klargjør varer for utkjøring.
Freddy Hansen klargjør varer for utkjøring.
Bilde: Ingvild Vikesund Peason

Hjelpemiddelhuset får daglig over 100 leveranser fra NAV som skal videre ut til innbyggere med langvarige funksjonsnedsettelser. I tillegg låner Hjelpemiddelhuset ut egne hjelpemidler ved kortvarig hjelpebehov.  «Det er brukeren som er sentrum for vår virksomhet» understreker Freddy Hansen. Denne holdningen deler de ansatte ved Hjelpemiddelhuset. 

«Huset» som de kalles på folkemunne har tolv ansatte som hver dag sørger for at alle får sine hjelpemidler levert til avtalt tid. 

Astrid K. Rongved ringer bruker for å avtale levering av hjelpemidler
Astrid K. Rongved ringer bruker for å avtale levering av hjelpemidler
Bilde: Ingvild Vikesund Peason

Huset distribuerer årlig ca. 50 000 hjelpemidler til innbyggere i Bergen kommune i tillegg til å hente inn både til service, reparasjoner og retur. Og mer skal det bli i årene som kommer. 

De ansatte forteller at manuelle arbeidsprosesser og papirbasert ordrehåndtering er en stor utfordring når det gjelder å opprettholde driften per dags dato. Hvordan skal de da klare det i fremtiden?

Daniel Titt og Linda Revheim deltar i kartlegging av arbeidsprosessene.
Daniel Titt og Linda Revheim deltar i kartlegging av arbeidsprosessene.
Bilde: Ingvild Vikesund Peason

I samarbeid med de ansatte er Smart omsorg derfor i gang med å kartlegge driften for å kunne foreslå løsninger som kan effektivisere arbeidet og forenkle hverdagen på Huset.

«Håpet er at utredningen fører til en beslutning om nytt IT-system som støtter driften vår her på Huset» sier Linda Revheim forhåpningsfullt. Kollega Daniel Titt smiler bekreftende, «Det trenger vi!».

Smart omsorg

Smart omsorg er et innovasjons- og forbedringsprogram i Byrådsavdeling for helse og omsorg. Smart omsorg skal styrke vår evne til å møte nåtidige og fremtidige omstillingskrav. Vi skal gå i front for kunnskapsbaserte helse- og omsorgstjenester kjennetegnet av høy kvalitet, brukermedvirkning, digitalisering og effektivitet. Dette skal oppnås ved hjelp av dyktige medarbeidere, kunnskapsbasert praksis og innovativ utvikling.
For mer informasjon

Kontaktinfo