Læringsverksted tetter GAP'et

20. og 24. november var det læringsverksted på Borgertun i Alrek helseklynge. Ved hjelp av case fra egen arbeidshverdag fikk deltakerne brynt seg på GAP-analyse.

Tekst: Ingvild Vikesund Peason. 

Kompetanseheving er ett av temaene i delprogrammet DRIV, og denne høsten har Smart omsorg startet det vi kaller for læringsverksted. 

- Læringsverksted handler om å komme sammen og bygge læring og kompetanse i fellesskap, sier Truls Nytun, prosjektleder i Smart omsorg og kursholder på læringsverkstedet.

Konseptet bygger på 70:20:10-modellen som beskriver hvordan vi lærer og utvikler oss på arbeidsplassen. De tre hovedkomponentene består av 70 % praksis, 20 % samhandling og drøfting, og 10 % teoriundervisning. Sentralt i Smart omsorg sin bruk av 70:20:10 er det å benytte egne case som utgangspunkt for læring. 

Truls Nytun snakket engasjert om GAP-analyse som en effektiv metode i arbeidshverdagen.
Truls Nytun snakket engasjert om GAP-analyse som en effektiv metode i arbeidshverdagen.
Bilde: Ingvild Vikesund Peason

På det første læringsverkstedet var temaet GAP-analyse. GAP-analyse er en modell som ser på avstanden mellom forventninger og opplevde/oppnådde resultater eller en bedrifts faktiske og mulige resultater. Etter en teoretisk innføring var det tid for gruppeoppgaver hvor metoden skulle anvendes på egen case.

Kathrine Dahle lytter oppmerksomt til makker Anita Brekke Rød som forklarer caset sitt.
Kathrine Dahle lytter oppmerksomt til makker Anita Brekke Rød som forklarer caset sitt.
Bilde: Ingvild Vikesund Peason

- Læringsverkstedet var veldig inspirerende og ga meg en systematisk tilnærming til utviklingsarbeid. Det var spesielt nyttig å få mulighet til å reflektere over egne arbeidsoppgaver med utgangspunkt i GAP-modellen, for deretter å dele erfaringer sammen med kollegaer, sier Kathrine Dahle.

Hun anbefaler læringsverkstedet til alle kollegaer. 

- Dette var godt anvendt arbeidstid!

Gruppearbeid med presentasjon av case fra egen arbeidshverdag
Gruppearbeid med presentasjon av case fra egen arbeidshverdag
Bilde: Ingvild Vikesund Peason

Delprogrammet DRIV
Byrådsavdeling for eldre, helse og omsorg møter store omstillingsbehov fremover. Andelen eldre hjelpetrengende innbyggere øker, parallelt med mangel på helsepersonell. Dette utfordrer oss. Gjennom delprogrammet DRIV ønsker vi å bidra til økt endrings- og innovasjonskapasitet i byrådsavdelingen.

DRIV har tre pilarer

  • Kompetanse
  • Konsulentvirksomhet
  • Innovasjon

- Vi som arbeidsgiver må legge til rette for mestring. Læringsverkstedene skal styrke medarbeidere i stab sine ferdigheter i utviklingsarbeid, enten det handler om prosjekter, planarbeid eller andre større satsinger. Det gir vinn-vinn. - Vi får tilfredse medarbeidere som lykkes med oppgavene sine, og vi får høy kvalitet og fremdrift i arbeidet, sier May Ruth Tolleshaug, leder for Smart omsorg.

Læringsverksted framover
Tilbakemeldingen etter første runde har vært svært positive og flere melder at det å samles på tvers av etater og seksjoner var verdifullt. Nå tar vi med oss erfaringene og bygger på med nye læringsverksteder utover våren.

Smart omsorg er et innovasjons- og forbedringsprogram i Byrådsavdeling for helse og omsorg. Smart omsorg skal styrke vår evne til å møte nåtidige og fremtidige omstillingskrav. Vi skal gå i front for kunnskapsbaserte helse- og omsorgstjenester kjennetegnet av høy kvalitet, brukermedvirkning, digitalisering og effektivitet. Dette skal oppnås ved hjelp av dyktige medarbeidere, kunnskapsbasert praksis og innovativ utvikling.

Logo