Smart omsorg går ut i tjenestene

Smart omsorg sine medarbeidere har i høst startet en hospiteringsrunde i alle etatene i Bergen kommunes Byrådsavdeling for eldre, helse og frivillighet.

“Vi som jobber i Smart omsorg-programmet har lite eller ingen erfaring med arbeid i tjenestene, så det å få være med på en ekte vakt, med alt det innebærer, var utrolig spennende», sier May Tolleshaug som er leder av programmet.

De ansatte i Smart omsorg fordelte seg over alle byområder når de skulle ut og hospitere. Først ut var Etat for hjemmebaserte tjenester (HBT) der de har hospitert på Responssenteret, HBT Oasen/Bønes, HBT Arna/Åsane, HBT Årstad og HBT Fana/Ytrebygda.

For Ingvild Solberg, fant hospiteringen sted i Årstad bydel. ”Det var litt overraskende hvor nært, sårbart og personlig en slik jobb er. Du må tåle å være ganske langt innenfor egen og andre sin komfortsone. Selv om pasientene får besøk av sykepleier for å motta helsehjelp ble det tydelig for meg at det gjerne er andre ting som er minst like viktig; at de får noen å snakke med, at noen ser dem.”

Hjemmebaserte tjenester responssenter er et døgnbemannet alarmmottak for håndtering og oppfølging av alle utløste alarmer fra velferdsteknologiske løsninger. Øystein Mongstad og Harald Kjensli fikk hospitere her og dagen startet kl. 07.00 med omvisning i sentralen, deretter var det felles morgenmøte med alle før de fikk være med på noen uttrykninger hjem til brukere. “Det er et utrolig profesjonelt rigget system de har fått til i responssenteret, og veldig inspirerende å se hvordan de bruker teknologien til å skape en tryggere hverdag for brukere som er sårbare og gjerne bor alene” sier Øystein Mongstad.

Hospiteringen gir økt forståelse for hverdagen i driften og er slik sett gull verdt når Smart omsorg skal hjelpe tjenestene med forbedringsarbeid. Målet er å få hospitert i alle byrådsavdelingens tjenesteområder. “Vi setter veldig pris på å bli ønsket velkommen ute i driften, og det gir oss noen perspektiver og refleksjoner som vi ellers ikke ville fått" avslutter May Tolleshaug.

May Ruth Tolleshaug
Bilde: May Ruth Tolleshaug