Administrasjon, økonomi og politikk

I administrative stillinger jobber vi med utredning, rådgivning, utvikling og saksbehandling innen ulike fagområder. Økonomi, HR, virksomhetsstyring, og digitalisering er viktige støttefunksjoner.

Administrative stillinger og lederstillinger finnes i sentrale avdelinger, i etater og resultatenheter. De ansatte kommer fra ulike fagmiljø og har variert utdanningsbakgrunn og realkompetanse.

Jobbmuligheter i administrativt arbeid

HR, personal og lønn

Ansatte med lønn og personal som hovedfelt jobber ved større resultatenheter eller sentrale avdelinger i organisasjonen. De ansatte har som oftest høyere utdanning, men en del har bred realkompetanse fra fagfeltet.

Økonomi, finans og regnskap

Daglig økonomiarbeid foregår i den enkelte resultatenhet, eller i samarbeid mellom flere slike. 

Overordnet økonomiforvaltning og budsjettering ivaretas av Byrådsavdeling for finans, næring og eiendom. Vanligvis har medarbeiderne høyere utdannelse innen økonomi.

Kommunikasjon

Det er mange som har kommunikasjonsoppgaver knyttet til sin stilling. I Bergen kommune jobber det kommunikasjonsrådgivere i alle byrådsavdelingene og noen av de største etatene. Det største kommunikasjonsmiljøet finner du i Seksjon kommunikasjon.

IKT og digitalisering

IKT og digitalisering er viktige oppgaver svært mange steder i kommunen. Noen har ansvar for fagsystemer på den enkelte enhet, mens andre jobber sentralt i kommunen. De største fagmiljøene innen digitalisering er Digitalisering og innovasjon konsern og Ansattservice.

Planlegging

Alle tjenesteområder i Bergen kommune har planleggere! Stillingstittelen kan være noe annet, som saksbehandler eller rådgiver, og kompetansen er avhengig av arbeidsfeltet. Planleggeren kan ha høyskoleutdanning innen helsefag eller pedagogikk, eller f. eks. være samfunnsviter, jurist eller ingeniør.

Utredning og forberedelse av politiske saker

Kommunen er en politisk styrt organisasjon. Hvert år vedtar byrådet og bystyret en rekke saker. For å jobbe med faglige utredninger og forberedelser til politisk behandling trenger vi ansatte med høyere utdanning innen er rekke fagfelt. Mange har utdanning innen samfunnsvitenskapelige fag, økonomi og juridiske fag. Utdanning og erfaring fra tekniske fag eller fra kommunens store driftsområder, som er utdanning og helse, er også relevant. 

Administrasjon og merkantile stillinger

I tråd med teknologisk og organisatorisk utvikling er det færre som jobber i stillinger som kun har enklere administrative oppgaver. Kravene til kompetanse har økt og arbeidet er mer selvstendig enn før. Vanlige arbeidsoppgaver kan være fakturabehandling, kontrollere lønn og fravær, sørge for innkjøp og sikre dokumentasjon og arkivrutiner.