bybanen ved holdeplass
Bilde: Marius Solberg Anfinsen

Status for arbeidet med Bybanen fra Kaigaten til Sandviken

Kvartalsrapport for 3.kvartal viser at arbeidet har god fremdrift

Kommunens innleide konsulent Norconsult har kjøpt konsulentselskapet Aas-Jacobsen og med det fått ytterligere kompetanse innen bane, underjordiske stasjoner, byggeteknikk og anleggsgjennomføring. 

Byutviklingsbyråd Eivind Nævdal-Bolstad følger arbeidet med Bybanen tett, og har siden 2. kvartal blant annet hatt møte med konsulenten.

-Mitt inntrykk er at prosjektet har den organiseringen, kompetansen og kapasiteten som skal til for å løse oppgaven innen fristen første kvartal 2027. For meg er det viktig å være godt påkoblet prosessen, for å sikre raskest mulig fremdrift, sier han.

Ser etter de beste løsningene

Bybaneprosjektet arbeider med å finne de beste løsningene innenfor rammene bystyret har satt. For tiden vurderes spesielt:

  • Trafikale vurderinger av nytt kjøremønster
  • Driftskonsept for kollektivtransport 
  • Holdeplasser
  • Sverresborgstoppet
  • Vending i sentrum
  • Grunnundersøkelser

Undersøker forholdene under bakken

Vestland Fylkeskommune har gjennomført en rekke grunnundersøkelser, tatt geotekniske prøver og gjort arkeologiske undersøkelser til Bybanen. Undersøkelsene sikrer god kunnskap om grunnforholdene, noe som er svært viktig for blant annet å kvalitetssikre tunneltrassen med underjordisk holdeplass.

Ramperegulering i rute

Vegvesenet er i rute med reguleringsendringer for rampene til forlenget Fløyfjellstunnel i Sandviken. Løsningen vil blant annet kunne gi kortere byggetid og potensielt også bidra til å redusere ulempene av anleggsdriften i Eidsvåg.
 

Les også: