bilde av innmaten til fisk
Lørdag blir det varierte aktiviteter for både store og små i Mathallen på Fisketorget og på torgflaten under Bergen Sjømatfestival.
Bilde: Nina Blågestad

Åpen Sjømatdag på Fisketorget på lørdag

Velkommen til publikumsdag for alle på Fisketorget lørdag 17. februar fra klokken 10.00 til 16.00. Alle aktivitetene er gratis.

Lørdag 17. februar blir det i samarbeid med Matarena arrangert Sjømatdag på Fisketorget. Her blir det mye spennende som skjer, som kokkeshow, Barnas Sjømatlab, sushiverksted og flere ulike konkurranser. Det blir selvfølgelig mulighet til å smake på mye god mat fra havet.

Vi gleder oss veldig til en spennende og lærerik dag, og håper så mange som mulig tar turen innom for å lære mer om all den gode maten som finnes i havet.  OBS! Merk at noen aktiviteter krever påmelding.

Hender ruller fisk i sushirull.
Sushiverksted.
Bilde: Peter Tran

10.00 - 11.30. Bli en mester i rekepilling

Fjellskål inviterer matglade barn og unge til rekepillekurs i Mathallen!  Det er begrenset antall med plasser, så meld på framtidens rekepillere nå! Vi gleder oss til å se dere under Bergen Sjømatfestival! Påmelding

10.00 - 14.00. Sushiverksted

Bli med på Sushiverksted i Mathallen på FishMe! Denne aktiviteten passer både for barn og unge. Påmelding

10.00 - 14.00. Kokkeshow

Sjømatkokken Christer Økland fra Fjortind Hotels koker gode retter og lærer deg sine beste triks!

10.00 - 13.00. Norges Fiskerimuseum og Storeblå

Få en unik mulighet til å overvære en disseksjon av en laks! Denne demonstrasjonen vil gi innsikt i laksens anatomi og biologi.

10.00- 15.00. Havets smakslab for barn og unge

Smak, føl og se ulike arter fra havet sammen med MasterChef kokken Morten Klever.

10.00 - 15.30. Ansiktsmaling

Maskerade kommer og kan male deg med havmotiv. Hva vil du helst være? Sjøhest, fisk eller kanskje en kråkebolle?

10.00 - 16.00. Møt den vesle redningsskøyta Elias

Elias bor egentlig i Lunvik sammen med vennene sine, men denne dagen tar han turen til Bergen for å møte deg!

10.00 - 16.00. Prøv lykken

Spinn vårt unike fiskehjul, lær om råvarer i sesong og vinn flotte premier!

10.00 - 16.00. Smoothie med grønt fra havet med Norwegian Seaweed

Hos Norwegian Seaweed kan du lære om tang, tare OG lage din helt egne fruktsmoothie med noe grønt fra havet.

10.00 - 16.00. Snekkerverksted

Nordnes Verksteder har laget fiskefjøler som du kan pusse og ta med deg hjem til odel og eie.

10.00 - 16.00. Kast loss

Stikk og knop på 2 meter lang bokk! Lær deg å knyte de mest nødvendige knutene i havnæringen.

10.00 - 16.00. Sjømatquiz i Mathallen

Klarer du å svare på sjømatquizen? Da kan du vinne fine premier.

10.00 - 16.00. Utemat på bålpanne med kokken Kenneth Bruvik

Lyst å lære deg å lage havets skattekiste? Og smake skikkelig deilig turmat? Kokken Kenneth Bruvik tar turen for å lære deg å lage mat på bålpanne.

10.00 - 15.30. Fiskekakeverksted med SteneMatglede

Bli med kokken Anne Lill og lag dine egne fiskekaker på det kule fiskekakeverkstedet på Torgflaten!

10.00 - 16.00. Møt forunderlige arter fra havet

Havforskningsinstituttet har vært på forskningstokt og tar med seg flere rare og forunderlige arter som de skal vise frem. Kom innom for å lære mer om hva bifangst er, og bli kjent med artene du sannsynligvis aldri har sett i fiskedisken før.

11.00 - 15.30. Pop-up sjømatgrill

Vi griller forskjellige godbiter fra havet gjennom hele dagen på Torgflaten!

11.00 - 14.00. Smak på fjæra

Arne Duinker er forsker ved Havforskningsinsituttet og inviterer barn og unge med foreldre til å bli kjent med tang og tare, skjell og annet som kan spises fra fjæra!

12.00 - 13.00. Vestlandsmesterskap i rekepilling

Er din mamma, pappa, onkel, tante eller bestevenn en racer i rekepilling? Da bør de melde seg på her! Konkurransen holdes hos Fjellskål i Mathallen for tredje år på rad! (Arrangementet er for 16+). Påmelding

13.30 - 14.30. Bergensmesterskap i østersåpning

Er din mamma eller pappa en kløpper på å åpne østers? Da er denne konkurransen for dem! Konkurransen holdes hos Fjellskål i Mathallen for tredje år på rad! Påmelding

12.30 - 14.00. Godt og blandet skalldyrbonanza

Knut Magnus fra Scalmarin leverer skjell i verdensklasse. Vi fyrer opp grillen og smaker på fortryllende ferske skjell fra fjorden!

13.30 - 15.30. Bli med på eventyr med boka Petrine og storkrabben

Den morsomme forfatteren Siv Iren Larsen kommer for å lese høyt fra historiene om Petrine og Storekrabben. Etter eventyret blir det samtaler med barna! Hva kan vi gjøre for å hjelpe dyrene i havet? Kanskje er det ikke alltid de voksne som har de beste svarene?

14.30 - 15.30. Vinnerne av årets fiskerett i skolen holder demo

Vi får besøk av vinnerklassen fra Kleppestø ungdomsskole som presenterer vinnerretten. Vi lover digge smaker og god stemning!

15.00. Fiskeauksjon til inntekt for en god sak.

Velkommen til en livlig fiskeauksjon, der du kan gjøre et skikkelig røverkjøp.

I tillegg kommer Bondens Marked.

En spennende dag for hele familien. Velkommen!