Ferskvaredisk i mathallen
Bilde: Anna Pacholczyk

Markedsundersøkelse om Fisketorget

I januar 2022 ble det gjennomført en markedsundersøkelse for å undersøke hva innbyggernes assosiasjoner til Fisketorget er, og hva man ønsker seg av det nye Fisketorget.

Undersøkelsen hadde 512 respondenter.

Noen av resultatene viser følgende: 

  • De sterkeste assosiasjonene til Fisketorget i dag er fisk, dyrt og turist. Andre sterke assosiasjoner er mat, tradisjon, turisme, lukt, fersk, turistfelle og boder.
  • 20 % av respondentene handler på Fisketorget minst 1 gang per halvår, og 12 % handler ca. 1 gang per år. 1 % handler på Fisketorget flere ganger i uken,  mens 68 % av respondentene handler sjeldnere enn 1 gang per år.  
  • Folkeliv, nærhet til sjø og det historiske preget er det som innbyggerne setter størst pris på med Fisketorget.
  • 7 % oppgir at de kommer til Fisketorget for å handle i Mathallen. De i aldersgruppen 30-39 år er mer interessert i Mathallen enn de yngre. De under 40 år liker best foodtrucks.
  • Bondens marked, tilgang til fersk fisk, food-hallkonsept og tilgang til frukt, grønnsaker og lokalprodusert gårdsmat er det flest vil ha, men det er ulike behov og ønsker basert på kjønn og alder. 

Les hele resultatet av markedsundersøkelsen: