Fisketorget sin logo på Mathallens fasade
Bilde: Marius Solberg Anfinsen

Strategi for utvikling av Torget og Mathallen

I 2018 vedtok Bystyret en ny strategi for utvikling av Torget og Mathallen. Torgstrategien er førende for hvordan Fisketorget blir driftet og forvaltet, og for hvilke varer som kan selges.

Et viktig mål for strategien er å utvikle Fisketorget til en plass som både bergensere, regionens befolkning og turistene finner attraktiv. Visjonen for strategien er derfor at «Torget skal være byens og regionens markedsplass for lokale og kortreiste produkter og en attraktiv møteplass for alle.»

Torgstrategien er førende for hvordan Fisketorget blir driftet og forvaltet, og for alle eksisterende leiekontrakter og nye kontrakter som blir inngått. Strategien er også førende for hvilke varer som kan selges på Fisketorget.

I Torgstrategien er det utarbeidet flere mål for hvordan visjonen kan oppnås på lang sikt. Målene er definert innen følgende tema:

• Areal og tilgjengelighet
  • Utforming
  • Torget/fasiliteter (helårsdrift)
  • Vareutvalg (ferske, lokalproduserte matvarer av høy kvalitet)
  • Servering (privatiserte sitteplasser skal erstattes med felles sitteareal)
  • Opplevelse (rom for arrangementer og kulturelle aktiviteter)
  • Organisering (kommunal forankring og ledelse)
  • Økonomi

Som en merknad til torgstrategien, ønsker Bystyret at det blir gjort en mulighetsstudie for et levende torg gjennom hele året. Bymiljøetaten har ansvar for å følge opp denne.

Les hele torgstrategien: