Vågen om kvelden.
Vågen om kvelden. Illustrasjon: Tegmark. Mot Vågen; Asplan Viak, Rodeo, Sandven+Hodnekvam, Zenisk og Studio Holmedal.

Utvikling av Fisketorget

«Torget skal være byens og regionens markedsplass for lokale og kortreiste produkter og en attraktiv møteplass for alle.»

Torgstrategien:

I 2018 vedtok Bystyret en ny strategi for utvikling av Torget og Mathallen. Et viktig mål for strategien er å utvikle Fisketorget til en plass som både bergensere, regionens befolkning og turistene finner attraktiv. Visjonen for strategien er derfor at «Torget skal være byens og regionens markedsplass for lokale og kortreiste produkter og en attraktiv møteplass for alle.»

Torgstrategien er førende for hvordan Fisketorget blir driftet og forvaltet, og for alle eksisterende leiekontrakter og nye kontrakter som blir inngått. Strategien er også førende for hvilke varer som kan selges på Fisketorget.

I Torgstrategien er det utarbeidet flere mål for hvordan visjonen kan oppnås på lang sikt. Målene er definert innen følgende tema: 

  • Areal og tilgjengelighet
  • Utforming
  • Torget/fasiliteter (helårsdrift)
  • Vareutvalg (ferske, lokalproduserte matvarer av høy kvalitet)
  • Servering (privatiserte sitteplasser skal erstattes med felles sitteareal)
  • Opplevelse (rom for arrangementer og kulturelle aktiviteter)
  • Organisering (kommunal forankring og ledelse)
  • Økonomi

Som en merknad til torgstrategien, ønsker Bystyret at det blir gjort en mulighetsstudie for et levende torg gjennom hele året. Bymiljøetaten har ansvar for å følge opp denne. 

Les Torgstrategien

Last ned Torgstrategien i sin helhet her.

Markedsundersøkelse om Torget 

I januar 2022 ble det gjennomført en markedsundersøkelse for å undersøke hva innbyggernes assosiasjoner til Fisketorget er, og hva man ønsker seg av det nye Fisketorget. Undersøkelsen hadde 512 respondenter.

Noen av resultatene viser følgende: 

  • De sterkeste assosiasjonene til Fisketorget i dag er fisk, dyrt og turist. Andre sterke assosiasjoner er mat, tradisjon, turisme, lukt, fersk, turistfelle og boder.
  • 20 % av respondentene handler på Fisketorget minst 1 gang per halvår, og 12 % handler ca. 1 gang per år. 1 % handler på Fisketorget flere ganger i uken,  mens 68 % av respondentene handler sjeldnere enn 1 gang per år.
  • Folkeliv, nærhet til sjø og det historiske preget er det som innbyggerne setter størst pris på med Fisketorget.
  • 7 % oppgir at de kommer til Fisketorget for å handle i Mathallen. De i aldersgruppen 30-39 år er mer interessert i Mathallen enn de yngre. De under 40 år liker best foodtrucks.
  • Bondens marked, tilgang til fersk fisk, food-hallkonsept og tilgang til frukt, grønnsaker og lokalprodusert gårdsmat er det flest vil ha, men det er ulike behov og ønsker basert på kjønn og alder.

Les hele resultatet av markedsundersøkelsen: 

Last ned hele markedsundersøkelsen.