Pressemelding

Nr. 39/22
Bergen, 16. september 2022

Kostnadsanslaget for Bybanen, hovedsykkelruten og forlenget Fløyfjelltunnel som ble lagt fram i juni, er nå oppdatert med kostnader for grunnerverv.

Med bakgrunn i erfaringer fra byggetrinn 4, estimeres grunnervervskostnadene til 3220 millioner kroner. Totalkostnaden for hele prosjektet er anslått til 17.847 millioner kroner, inkludert grunnerverv (eksklusiv merverdiavgift).

Som forventet

Reguleringsplanforslaget for bybane og hovedsykkelrute mellom sentrum og Åsane, og forlenget Fløyfjelltunnel, skal sendes fra Plan- og bygningsetaten til politisk behandling i begynnelsen av oktober, og legges deretter til  offentlig høring. Kostnadsanslaget for planforslaget ble lagt frem i juni 2022, men da var ikke tallene for grunnerverv klare.  

- De oppdaterte anslagene for grunnerverv er omtrent som forventet, når vi tar i betraktning erfaringene fra byggetrinn 4 mot Fyllingsdalen. Vi vil få et nytt totalanslag våren 2023 når planforslaget har vært på offentlig ettersyn, og det er kostnadsanslaget i 2023 som skal danne grunnlaget for finansiering av prosjektet, sier Tarje Wanvik, direktør i Plan- og bygningsetaten.    

Fordeling

Det er også gjort en fordeling på hovedelementene som vi manglet i juni, og de fordeler seg på denne måten:  

  • Bane (med alle nødvendige omlegginger): 7324 millioner kroner
  • Vei (uten direkte konsekvens med Bybaneprosjektet, og skilt mellom veiholderne): 1609 millioner kroner
  • Sykkelvei:  2337 millioner kroner
  • E39 m/Fløyfjelltunnelen:  3357 millioner kroner
  • Grunnerverv:  3220 millioner kroner

Dette er en overordnet og grovt vurdert fordeling. Frem mot sluttbehandling av planen, og finansiering, skal partene i Miljøløftet detaljere og kvalitetssikre, for å være trygge på fordeling på de ulike finansieringskildene. Elementer knyttet til riksveitiltak skal blant annet ha merverdiavgift, noe som påvirker totalkostnaden. 

Anslagsmetoden er Statens vegvesen sitt program og metode for kostnadsberegninger. I kostnadsberegningene er det brukt en såkalt “P50-kostnad”. Det vil si at det er 50 prosent sjanse for at man ikke vil overskride tallene som blir fremlagt. 

Oppsummeringsrapporten for kostnadsanslaget finner du på Miljøløftet.no 

Tarje Wanvik, direktør i Plan- og bygningsetaten i Bergen kommune, tlf. 970 70 987