Pressemelding

Nr. 51/22
Bergen, 24. november 2022

Finansbyråd Per-Arne Hvidsten Larsen vil be om en ekstraordinær generalforsamling i Bergen Havn AS fordi kommunen ønsker å bytte ut de tre styremedlemmene som er utpekt av Bergen kommune.

De følgende har takket ja til å bli nye styremedlemmer i Bergen Havn:

• Styreleder: Roger Valhammer
  • Styremedlem: Ragnhild Fresvik
  • Styremedlem: Leif Arne Strømmen

– Dette gir oss et solid styre. Roger Valhammer er tidligere byrådsleder i Bergen og kjenner arbeidet med havnen og havnesaken godt fra vår side, og har jobbet godt sammen med de andre eierkommunene om den retningen vi nå ønsker. Han har både god kompetanse på feltet, og de nødvendige evnene som leder til å ta dette arbeidet videre.

– Jeg har i tillegg hatt et sterkt ønske om å få inn personer som er sterke på økonomi og på logistikk. Med Ragnhild Fresvik og Leif Arne Strømmen får vi absolutt det på plass. Fresvik kommer fra Grieg Investments og tidligere Sparebanken Vest. Leif Arne Strømmen har lang erfaring både fra bransjen og fra havnen som mangeårig styremedlem, sier byråd for finans, næring og eierskap, Per-Arne Hvidsten Larsen (V).

Med 50 prosent av aksjene er Bergen kommune den største eieren i Bergen Havn AS. Kommunen har rett til å peke ut styreleder og to styremedlemmer. Siden styret velges av generalforsamlingen, ber finansbyråden om at det blir kalt inn til en ekstraordinær generalforsamling.

– Det forrige styret har levert et godt arbeid med å få frem et beslutningsgrunnlag for den nye godshavnen. Nå har vi funnet tre svært kompetente kandidater med kunnskapen og kompetansen som blir viktig i det videre arbeidet, sier Hvidsten Larsen.

Politisk rådgiver for byråd Per-Arne Hvidsten Larsen
Miriam Louise Seim, mobil: 482 11 967