Pressemelding

Nr. 2/2023
Bergen, 01. februar 2023

Linn Katrin Pilskog, byråd for barnehage, skole og idrett inviterer til åpning av Fysak Åsane sammen med byrådsleder Rune Bakervik. Fysak Åsane blir det tredje fysak-anlegget i Bergen.

Arrangementet finner sted:
Lørdag 4. februar klokken 15.00
Adresse: Åsane senter 50 B, 5116 Ulset

• Tale og snorklipping ved byråd Linn Katrin Pilskog
  • Oppvisning
  • Enkel bevertning
  • Alle kan ta del i aktivitetene etter åpningen

Sportslige innslag

• Skateoppvisning ved Bergen skateboardklubb
  • Tricking
  • Dans ved dansegruppen Kbomb

Aktiviteter etter åpningen

• Gamingrommet: Gaming ved 777. Åsane ungdomslag vil være til stede
  • Basketspillere fra Fyllingen basketklubb
  • I hallen: DJ Lampe

Stands utenfor

• BUA stand
  • Bergen skateboardklubb
  • Gaming ved Åsane ungdomslag

Fakta om Fysak Åsane

• Foaje, 95 kvadratmeter: Inngang og sittegrupper.
  • Aktivitetsområde 2. etasje, 180 kvadratmeter: Bordtennisbord og fotballspill. Her blir det også parkour og andre aktiviteter fremover.
  • Turn-område, 375 kvadratmeter: Under på åpningen vil det være store hoppemadrasser til hopping og tricking. I løpet av våren 2023 skal det legges turngulv.
  • Skatepark, 350 kvadratmeter: Skateparken består av en hopplinje og en street-del. I skateparken kan man skate, bruke scoot (løpehjul) og bmx-sykkel. Gratis utlån av skateboard, løpehjul og beskyttelsesutstyr.
  • Ballområde, 265 kvadratmeter: Ballsone med utstyr til mange ulike typer ballspill som basket, håndball, fotball og innebandy. Gratis utlån av utstyr til ballspill.
  • BUA, 140 kvadratmeter: Planlegges å være klar høsten 2023. Gratis utlån av sport- og friluftsutstyr.
  • Gamingrom, 80 kvadratmeter: Gaming og e-sport med 20 stasjoner og storskjermer slik at man kan følge med på spillene. Det er også tilrettelagte stasjoner for personer med funksjonsnedsettelse. Sosial sone på 35 kvadratmeter under tribunen er en åpen møteplass med sofagrupper og bord.  Åsane ungdomslag vil ha ansvar for gamingrommet som skal være åpent tre ettermiddager i uken. Da vil det være en gamingvert til stede. E-sport tilbud kan komme på sikt.
  • Åpningstider Fysak Åsane:
    Mandag til fredag 15.00 - 22.00. Lørdag og søndag 12:00 - 19:00.
  • Adresse: Åsane senter 50 B, 5116 Ulset

En sniktitt før Fysak Åsane åpner lørdag

Dette er Fysak

Fysak gir unge i Bergen ulike tilbud innen fysisk aktivitet. Ideen bak Fysak er å tilrettelegge for egenorganisert idrett og fysisk aktivitet, bidra til å utvikle unge idrettsmiljøer og skape attraktive møteplasser for ungdommer i byen vår. Fysak Åsane blir det tredje Fysak-anlegget i Bergen. De andre to er Fysak Slettebakken og Fysak Melkeplassen.

Astri Kamsvåg, fagleder kommunikasjon, Byrådsavdeling for barnehage, skole og idrett.
Telefon: 930 34 330
e-post: astri.kamsvag@bergen.kommune.no