Gå tilbake til:
Du er her:
Pressemelding

Nr. 13/22
Bergen, 04. april 2022

Bergen legevakt innfører ny praksis der innbyggere må ringe først. Dette gjøres for å redusere køer og sikre rask hjelp for dem som trenger det mest.

Fra nå av må alle i Bergen ringe legevakten på 116117 når de har behov for øyeblikkelig hjelp fra legevakten. Dette gjelder både ved hovedlegevakten i sentrum og legevaktstasjonene i bydelene. 

Når du ringer 116117, gir legevakten medisinske råd på telefonen og vurderer ditt hjelpebehov. Ved alvorlige tilstander bes du om å komme på legevakten, og du gis tidspunkt for oppmøte.

- Dette er en ordning som har fungert godt i andre byer. Legevakten kan hjelpe flere hjemme med å gi gode råd på telefon, og de kan gjøre tilbudet mer forutsigbart for dem som bes om å møte på legevakten. Målet er at en sykepleier på legevakten ser på pasientene som kommer innen et kvarter, sier helsebyråd Beate Husa. 

- Det viktigste er å sikre at de som trenger rask hjelp slipper raskt til. De skal vente så lite som mulig, sier legevaktsjef Anne Karoline Tyssøy Pedersen.

Mer forutsigbart

Det vil fortsatt kunne være noe ventetid, men denne skal bli betydelig kortere. 

- Enkelte vil få beskjed om å komme til oss om et par timer når vi har fått tatt unna pasienter med større hjelpebehov. Vi klarer nok ikke å fjerne ventetiden helt, men ved å ha oppmøtetid bidrar vi til å unngå at folk sitter unødig lenge og venter på legevakten, sier Tyssøy Pedersen. 

Har begynt med videkonsultasjoner

Legevakten styrker nå kapasiteten på telefontjenesten på enkelte tidspunkter av dagen.  

- For mange vil det være betryggende å få en avklaring på telefon i samtale med en sykepleier. Den siste tiden har vi begynt med videkonsultasjoner som gir oss et bedre grunnlag for å vurdere pasientene, og dette bidrar til god kvalitet på de medisinske rådene vi gir, sier Tyssøy Pedersen. 

Eivind Skår, politisk rådgiver for Beate Husa, telefon 980 37 078
Anne Karoline Tyssøy Pedersen, legevaktsjef Anne Karoline Tyssøy Pedersen, 932 94 926