En gruppe kvinner står rundt et bord der det er plassert gule lapper.
Deltakerne på Møteplassen samlet seg om gruppearbeid der utfordringer i koordinatorrollen ble diskutert.
Bilde: Ingvild Vikesund Peason

Hvordan bli en god koordinator?

Praten gikk livlig over kaffekoppene da nærmere 40 koordinatorer i Bergen kommune var samlet på arrangementet Møteplassen der koordinatorrollen sto i fokus.

Tekst: Line Sætre Skarstein

Denne mandagen var Smart omsorg hentet inn, for å bidra til læring og refleksjon rundt koordinatorrollen og ledelse av samarbeidet rundt bruker. 

Den viktige og krevende koordinatorrollen

Møteplassen skal være et uformelt møtested for koordinatorer, der de deler erfaringer, får veiledning og der aktuelle tema kan tas opp.

Om en voksen eller et barn har bruk for langvarige og koordinerte velferdstjenester fra Bergen kommune, har hen rett på individuell plan og en koordinator/barnekoordinator. Koordinator skal sikre at brukere får samsvarte og koordinerte tjenester. Rollen er både spennende og givende, men kan også være krevende. Hvordan kan koordinator sikre at alle aktører rundt bruker har samme forståelse av brukers behov? Hvordan kan koordinator sikre at brukers stemme blir hørt? 

Bilde av de to kvinnene Hege Svardal og Kathrine Aasebø.
Arrangørene av Møteplassen, Hege Svardal og Kathrine Aasebø, merket seg at gruppearbeidet ble en god arena for å danne nettverk.
Bilde: Ingvild Vikesund Peason

Å dele utfordringer og løsninger

De erfarne koordinatorene Kathrine Aasebø, Nina Gjeitanger og Anne Karin Berge delte først gode tips om møteledelse, om hvordan man kan skape gode team rundt barn/ungdom, og om erfaringer fra koordinering av flytninger som har behov for helse- og omsorgstjenester. 

Smart omsorg ledet deretter møteplassens deltagere i gruppearbeid om koordinatorrollen. 

– Koordinatorene vet selv hvor skoen trykker, og det å få sette ord på hvilke utfordringer de møter i koordinatorrollen er viktig, forteller Ingvild Peason fra Smart omsorg. 

Etter å ha delt utfordringer fikk koordinatorene jobbe med mulige løsninger på utfordringene. 

Hege Svardal og Kathrine Aasebø, arrangører for Møteplassen, merket seg at gruppearbeidet ga stor verdi.  

– Vi så at noen fikk god kontakt i gruppene, og tror at dette er en arena for å danne nettverk. Det å bli «tvunget» til å sette ord på utfordringer, gir rom for at alle bidrar og er aktive, og det er bra, sier de.

Smart omsorg gir konsulentstøtte

Smart omsorg skal gjennom delprogrammet DRIV bidra til økt endrings- og innovasjonskapasitet i Byrådsavdeling for eldre, helse og frivillighet. Å gi konsulentstøtte er ett av virkemidlene. 

Ta kontakt med programleder May Ruth Tolleshaug for mer info.