Gå tilbake til:
Du er her:

Du kan søke om økonomisk sosialhjelp hvis du ikke har nok midler til å dekke nødvendige utgifter til å leve og bo. 

Hva er økonomisk sosialhjelp?

Økonomisk sosialhjelp er en midlertidig stønad som gis til de som ikke har andre muligheter til å dekke sine nødvendige utgifter.

Før du kan få stønad må det avklares om du har andre muligheter til å forsørge deg selv, for eksempel gjennom arbeid, trygd, arv eller bankinnskudd.

Økonomisk sosialhjelp skal først og fremst dekke nødvendige utgifter til å leve og bo, dette omtales vanligvis som livsoppholdsutgifter. Stønaden skal bidra til å sikre en nøktern og rimelig levestandard

Kommunen bruker retningslinjer/satser som et veiledende utgangspunkt ved vurdering av søknader.

Hvem kan søke økonomisk sosialhjelp?

Før du kan få økonomisk sosialhjelp, må du ha prøvd alle andre muligheter til å forsørge deg selv. Det inkluderer inntektsgivende arbeid, egne midler, og at du har benyttet deg av økonomiske rettigheter du måtte ha etter folketrygdloven og krav på underhold.

På grunnlag av søknaden din vil NAV sosialtjeneste gjøre en konkret og individuell vurdering av dine faktiske behov. Du må kunne dokumentere behovet ditt for økonomisk sosialhjelp. Du kan også bli bedt om å dokumentere hvilke andre muligheter du har forsøkt, for eksempel:
 

  • Om du har søkt om bostøtte
  • Om du har benyttet eventuelle rettigheter til trygdeordninger
  • Om du er registrert som aktiv arbeidssøker hos NAV og tar imot tilbud om arbeid.

Sosialtjenesten kan stille betingelser for tildeling av stønad, for eksempel at du må delta på aktiviteter som kan bidra til å gjøre deg økonomisk selvhjulpen.

Slik søker du

Du kan søke digitalt på nav.no ved å logge på med elektronisk ID. Ektefeller må levere hver sin søknad.

Hvis du ikke har mulighet til å søke digitalt, kan du levere søknad på papir på ditt lokale NAV-kontor. Ektefeller må fylle ut hvert sitt søknadsskjema. Har du barn må du i tillegg fylle ut skjemaet "Vedlegg om barn".

Vanligvis trenger NAV-kontoret dokumentasjon på opplysninger i søknaden. Dette kan være dokumentasjon på inntekter og utgifter, husleiekontrakt, skattemelding eller oppholdsgrunnlag (for utenlandske statsborgere).

Behandling av søknad

NAV-kontoret kan ha behov for samtale med deg før søknaden blir behandlet.

Saksbehandlingstiden vil variere, men vil vanligvis være under 14 dager etter at all nødvendig dokumentasjon er levert, eller at fristen for å levere dokumentasjon har utløpt. Hvis søknaden ikke behandles innen en måned, vil du få informasjon om når du kan forvente svar.

Hvis du er i en nødssituasjon vil du få et raskt svar på søknaden.

Svar på søknad

Når søknaden er behandlet vil du få svar i et skriftlig vedtak. Ofte vil vi stille ett eller flere krav til deg, det er derfor viktig at du leser vedtaket nøye.

Klage

Du kan klage på vedtaket. I klagen må du informere om hvilke endringer du ønsker. Klagen må være undertegnet av deg, eller eventuelt fullmektig. Dersom du trenger hjelp til å skrive klagen, kan du kontakte sosialtjenesten.

Veiledende retningslinjer for sosialhjelp

Se kommunens veiledende retningslinjer for økonomisk sosialhjelp: 

 

Søknad om økonomisk sosialhjelp