Barnehage og skole

Barnehage og skole er blant de største sektorene i Bergen kommune. Rundt 40 prosent av de ansatte i kommunen jobber med oppgaver knyttet til undervisning eller oppvekst.

Jobbmuligheter i barnehagene

Barnehagetilbudet er viktig for barna, familiene og samfunnet. Barnehagen blir sett på som en del av utdanningssystemet, og gir barnet basisferdigheter som senere videreutvikles i skolen. Det er 92 kommunale barnehager i Bergen, der ti av disse er del av et oppveksttun.

Det er flere typer stillinger i barnehagene:

  • Barne- og ungdomsarbeider: Krever fagbrev.
  • Barnehagelærer: Krever 3-årig høyskoleutdanning.
  • Pedagogisk leder: Krever utdanning som barnehagelærer. Pedagogisk leder har ansvar for det pedagogiske arbeidet for en gruppe barn, veilederansvar overfor sine medarbeidere og ansvar for foreldresamarbeidet.
  • Styrer er leder for barnehagen, og dermed ansvarlig for personalet, økonomien og det pedagogiske innholdet. Fagbakgrunnen er barnehagelærer, ofte med videreutdanning i ledelse.
  • Spesialpedagog er barnehagelærer som har tatt videreutdanning i for eksempel spesialpedagogikk, for å kunne gi bedre tilbud til barn med lærevansker. Spesialpedagogene er ansatt på fagsentrene.
  • To-språklig assistent: Det er ingen krav til formell utdanning, men assistenten må være egnet til å arbeide med barn. Enkelte barnehager har to-språklig assistent som gir morsmålsopplæring til fremmedspråklige barn.

Jobbmuligheter i skolen

Utdanningssektoren i Bergen kommune dekker barne- og ungdomsskole, skolefritidsordning, voksenopplæring og ulike former for spesialundervisning.

Pedagogisk personale, med utdanning fra høyskole eller universitet, utgjør hovedgruppen av ansatte. I tillegg til lærere, rektorer og undervisningsinspektører, arbeider også barnehagelærere, barne- og ungdomsarbeidere og assistenter i skolen.

Bergen Læringssenter for norsk og samfunnskunnskap gir norskopplæring og grunnskole for voksne og nivåbasert opplæring i norsk og samfunnskunnskap for minoritetsspråklige.

Stillinger i grunnskolen

  • Lærer: Høgskoleutdanning (5-årig masterstudie eller 3-årig barnehagelærer med tilleggsutdanning), eller fra universitet.
  • Spesialpedagog: Lærer eller barnehagelærer med videreutdanning. De jobber med barn som trenger ekstra oppfølging.
  • Avdelingsledere er lærerutdannet og bistår rektor i ledelsen av skolen.
  • Barne- og ungdomsarbeider og assistenter bistår enkeltelever i skolen, arbeider i skolefritidsordningen (SFO) utenom skoletiden, eller begge deler. Barne- og ungdomsarbeidere har fagbrev. Det er ikke krav til formell utdanning for assistenter, men de må være egnet til å jobbe med barn.
  • Morsmålslærere gir minoritetsspråklige opplæring i morsmålet på enkelte skoler.
  • Rektor er leder for skolen og ledergruppen består av rektor og avdelingsledere. De er ansvarlig for personalet, økonomien og det pedagogiske innholdet.
  • Avdelingsleder SFO har ansvaret for tilbudet i skoleansvaret for tilbudet i skolens SFO.
  • Det jobber også miljøarbeidere og kontorkonsulenter på skolene.

Stillinger ved Etat for spesialpedagogiske tjenester

Etaten organiserer spesialpedagogiske tjenester til barn, unge og voksne i kommunen.

  • Spesialpedagogisk rådgiver er som hovedregel pedagog med videreutdanning i spesialpedagogikk eller master i pedagogikk.
  • Psykolog har profesjonsstudiet fra universitet. Psykologspesialister har i tillegg en godkjent spesialisering. Spesialpsykologer oppfyller gitte kriterier om praksis, kurs og veiledning til en spesialitet.

Les mer om Byrådsavdeling for barnehage, skole og idrett