Inkludering og mangfold

Mangfold, likestilling og inkludering skal være sentrale kjennetegn ved fremtidens arbeidsplass.

Bergen kommune har gjennom flere år hatt mål om å fremme likestilling mellom kjønnene og rekruttere og inkludere arbeidstakere med innvandrerbakgrunn. Kommunen har målsetninger om å ha et inkluderende arbeidsmiljø for alle ansatte, uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn, seksuell orientering eller funksjonsevne.

Kommunen har også forpliktet seg til å jobbe aktivt for å hindre utstøting og frafall fra arbeidslivet gjennom avtalen om et inkluderende arbeidsliv (IA). Dette innebærer å jobbe for å redusere sykefraværet, å få arbeidstakere til å være yrkesaktive lengre og å øke sysselsettingen av personer med redusert funksjonsevne.