Samfunnsoppdraget

Rundt 20.000 mennesker jobber fast i Bergen kommune, og kommunen er den klart største arbeidsgiveren i regionen. Oppdraget vårt er å levere gode tjenester innbyggerne i Bergen.

Bergen kommune leverer tjenester til de 290 000 personene som bor i kommunen. Vi som jobber her er på ulike måter med på å sikre drift av blant annet skoler, barnehager, sykehjem, kulturtilbud, idrettsanlegg, veier, bygg og friluftsområder. Bergen kommune er den største arbeidsplassen i regionen, med rundt 20.000 fast ansatte. Vi har et viktig oppdrag med å skape et godt lokalsamfunn for innbyggerne i kommunen.

Kommunen fyller flere roller. Bergen kommune er både tjenesteyter, politisk system, samfunnsutvikler og forvaltningsorgan og har dermed stor påvirkning på innbyggernes hverdag. Mange mener mye om det vi gjør, og det er nettopp dette som gjør arbeidsdagen spennende.