Samarbeid om utvikling av kompetanse for inkluderende praksis i barnehage og skole (SUKIP)

Bønes skole er valgt ut til å delta i forskingsprosjektet SUKIP. SUKIP står for "Samarbeid om utvikling av kompetanse for inkluderende praksis i barnehage og skole"

SUKIP er et 3-årig forskningsprosjekt omhandlende samarbeid om utvikling av kompetanse for inkluderende praksis i barnehage og skole. Bergen og Randaberg kommune deltar med sin PP-tjeneste og en skole og en barnehage hver. Prosjektet støttes av Norges forskningsråd.

Det overordnede forskningsspørsmålet i SUKIP-prosjektet er hvordan man kan realisere et innovativt samarbeid på kommunalt nivå som gjør det mulig å utvikle kompetanse for inkluderende praksis i barnehage og skole. Her er det fokus på å etablere en ny infrastruktur for samarbeid om pedagogisk praksis mellom PPT og skole. Dette handler om hvordan det samarbeides, hvem som deltar, hva det samarbeides om, og hvordan slikt samarbeid er koplet til øvrig utviklingsarbeid og ordinære styrings-strukturer i kommunen innen barnehage og skole.

I Bergen kommune er den utvalgte skolen Bønes skole. Vi kom inn i prosjektet i januar 2020 på bakgrunnen av at vårt arbeid gjennom ressursteam og pedagogisk utviklingsgruppe (PUG) passet godt inn i SUKIP- prosjektet.

Prosjektet på Bønes skole
Bønes skole har drevet ressursteam på 1. trinn over lengre tid, der PPT har deltatt som del av teamet sammen med trinnets lærere, avd. leder, rektor, helsesykepleier, logoped og fysio/ergoterapitjenesten. I dette ressursteamet jobber skole og PPT på både system- og individnivå i et tverrfaglig perspektiv for å bedre læringstilbudet til elevene. Målet med arbeidet er å redusere behovet for spesialundervisning gjennom å forbedre læringsmiljøet og skolens ordinære undervisning. Det tenkes at å se på læringsmiljøet og «trinnet» ut fra ulike perspektiv styrker skolen i arbeidet med å utvikle et læringsmiljø som fremmer best mulig faglig og sosial utvikling i gruppen og for hver elev. På bakgrunn av erfaringer fra arbeidet i ressursteamet på 1. trinn, utvidet vi ordningen til ytterligere to trinn, henholdsvis 3. trinn og 5. trinn fra høsten 2019.

I ressursteamene deltar alle lærere på trinnet, begge avdelingsledere, rektor og PPT. Da vi skulle utvide ordningen med ressurteam på flere trinn, valgte vi trinn 3 med bakgrunn i at lese-, skrive og regnopplæring beveger seg over i en ny fase, fra begynneropplæring til «den andre lese-, skrive og regnopplæringen». Trinn 5 ble valgt fordi elevene der går over til et nytt hovedtrinn.

På sikt er målet at ressursgruppene skal bestå av årets 3. trinnslærere og 5. trinnslærere, men i et etablerings- og videreutviklingsfase ser skolen behovet for å følge det samme teamet et år til. Skoleåret 20/21 videreføres og videreutvikles de etablerte ressursteamene (3 og 5) som ressursteam 4 og 6, og det blir ikke opprettet nye team dette året. Høst 21 opprettes nye team sammen med lærerne på trinn 3 og 5, og allerede etablerte ressursteam følges videre opp av avdelingslederne.

Gjennom å starte ressursteam på flere trinn, jobber Bønes skole og PPT med nye måter å samarbeide på for bedre bruk av intern kompetanse, tidlig intervensjon og systemisk arbeid for et inkluderende læringsmiljø. For å koble sammen ulike møtearenaer og for å få en rød trå i utviklingsarbeidet, skolen fra høsten 2019 sammen skoleutviklingsgruppen og deler av PUG.

Alle skoler skal ha en pedagogisk utviklingsgruppe (PUG) som både skal jobbe med system- og på individnivå. Rektor har det overordnede ansvaret, og PUG skal fungere som en felles arena for skole og PPT.

PUG har tre mål:
1. PUG har et bredt mandat. Hovedmålet er å utvikle inkluderende skoler som rommer flest mulig elever innenfor det ordinære opplæringsløpet og sikrer inkludering, tilpasset opplæring og mestring for alle.

2. PUG skal bidra til utvikling og oppfølging av et godt psykososialt læringsmiljø for alle elever.

3. PUG skal bidra til utvikling av kultur og holdninger som sikrer at alle elever blir møtt med åpenhet, raushet og respekt.

Det systemrettede arbeidet i PUG beskrives slik:
PUG skal bidra aktivt til at kvaliteten på den tilpassede opplæring er så god at flest mulig elever får et tilfredsstillende læringsutbytte innenfor den ordinære opplæringen og slik at færre elever vil trenge vedtak om spesialundervisning etter § 5-1.

PUG skal analyserer skolens utfordringer innenfor tilpasset opplæring og læringsmiljø, finne områder til forbedring, følge opp og evaluere tiltak og på den måten bidra til læring i hele organisasjonen.

Målet med prosjektet

• Styrke skolens evne til å bruke elevdata, egne ressurser og kompetanse på en mer effektiv måte.
  • Profesjonelle læringsfellesskap der disse prosessene skal øke skolens kompetanse over tid, og at ny kunnskap blant noen lærere skal spres.
  • En bedre praksis for inkludering, at riktige tiltak skal komme i gang tidlig.
  • Videreutvikle et tett og godt samarbeid med PPT, samt utforske nye måter å samarbeide på.
  • Et samarbeid med et VI-fokus, der lærere, skoleledelse og PPT er likeverdige samarbeidspartnere som sammen skal finne gode løsninger for elevene og/eller organiseringen rundt barna for å sikre en trygg og inkluderende skolehverdag for alle.
  • Kultur for evaluering av egen praksis på bakgrunn av elevdata.

Prosjektet er i tråd med bergensskolens kvalitetsutviklingsplan Sammen for kvalitet-læring, Håndbok spesialpedagogisk arbeid i Bergen kommune og Skyfritt-Inkluderende oppvekstmiljø for barn og unge i Bergen.

Mer om Bønes skoles ressursteam

Mer om SIKUP