Om Etat for bygg og eiendom

Etat for bygg og eiendom forvalter, drifter, vedlikeholder og utvikler kommunens eiendommer. Eiendomsmassen består av mer enn 1000 bygg på rundt 1,2 million kvadratmeter og 5000 ubebygde eiendommer.

Nærmere 60 prosent av byggene er skoler, barnehager og sykehjem. De resterende er blant annet kontorbygg, havnebygg, brannstasjoner, parkeringsanlegg og idrettshaller.

Nabovarsler

Etat for bygg og eiendom behandler nabovarsler hvor nabo er kommunal eiendom. Ved utarbeidelse av reguleringsplaner er det etatens oppgave å ivareta kommunens interesser. Etaten håndterer spørsmål knyttet til festekontrakter og rettigheter på kommunal eiendom (rør, vei og lignende). Nabovarsler kan sendes på epost (ebe@bergen.kommune.no) og avsender får kvittering på mottatt varsel.

Brøyting

Brukere av kommunale bygg har selv ansvar for vinterdrift utenfor byggene og på veier i tilknytning til byggene. Dette gjelder for eksempel skoler og sykehjem. Etat for bygg og eiendom har ansvar for vinterdrift av trapper utenfor de kommunale byggene.

Mindre vedlikehold - og utviklingsprosjekt

Etaten gjennomfører mindre vedlikehold– og utviklingsprosjektet, mens større investeringsprosjekt gjennomføres av Etat for utbygging. For byggesøknader, kontakt Plan- og bygningsetaten. For boligutleie, kontakt Etat for boligforvaltning.

ISO-sertifisert

Etat for bygg og eiendom er ISO-sertifisert i Ledelsessystemet for miljø (ISO 14001:2015) og Ledelsessystemet for kvalitet (ISO 9001:2015).

Slik er Etat for bygg og eiendom organisert:

Organisasjonskart Etat for bygg og eiendom

I videoen under får du et lite innblikk i arbeidshverdagen i Etat for bygg og eiendom:

Etat for bygg og eiendom er organisert i Byrådsavdeling for finans:

Organisasjonskart Byrådsavdeling for finans