Pressemelding

Nr. 1/2023
Bergen, 19. januar 2023

H.M. Kong Harald vil være til stede på hjemkomsten for Statsraad Lehmkuhls One Ocean Expedition og under åpningen av One Ocean Week 2023, lørdag 15. april i Bergen.

Denne dagen vil seilskipet Statsraad Lehmkuhl returnere til hjembyen Bergen fra jordomseilingen The One Ocean Expedition, som er en offisiell del av FN sitt havtiår.

Skipets hjemkomst markerer starten på den første utgaven av One Ocean Week, som arrangeres 15.-21. april i Bergen. Det vil bli en uke fylt med konferanser, møter og ulike aktiviteter som setter søkelyset på en bærekraftig utnyttelse av havet.

- Jeg gleder meg over at H.M. Kong Harald kommer til Bergen for å ta imot Statsraad Lehmkuhl som returnerer etter 20 måneders jordomseiling, og i den forbindelse stå for åpningen av One Ocean Week, sier ordfører Linn Kristin Engø.

- Kongen kommer til byen, og endelig får vi Statsraaden hjem igjen. Dette blir rett og slett en fantastisk dag for havbyen Bergen, sier byrådsleder Rune Bakervik.

Den offisielle åpningen av One Ocean Week 2023 finner sted lørdag 15. april klokken 12.00 på Statsraad Lehmkuhl med påfølgende mottakelse i Håkonshallen.

One Ocean Week er et samarbeid mellom Havbyen Bergen og partnere, med støtte fra Bergen kommune og Vestland fylkeskommune. Åpningen vil være tilgjengelig for publikum på Bryggen i Bergen. Les mer om uken på www.oneoceanweek.com.

Politisk rådgiver for byrådsleder Rune Bakervik, Magnus Hoem Iversen, telefon 464 56 631.

Politisk rådgiver for ordfører Linn Kristin Engø, Ida-Elise Seppola Asplund, telefon 995 92 59.

For spørsmål om kongebesøket: Seniorrådgiver Edvard Høgestøl ved Statsforvalteren i Vestland, telefon 913 83 573, eller e-post fmhoeho@statsforvalteren.no.