Bildet viser utstyr som benyttes til digitalt tilsyn.

Et digitalt tilsyn foregår ved at et kamera gir helsepersonell ved kommunens døgnbemannede responssenter tilgang til video, når det på forhånd er avtalt at det er behov for det. Tilsynet kan skje til faste tidspunkt eller ved hendelser som blir varslet fra kameraet eller andre sensorer. 

Kameratilsyn har som formål å kunne gi nødvendig tilsyn og helsehjelp med minst mulig inngripen i livet ditt. Du skal oppleve trygghet uten å bli forstyrret av personell som fysisk skal undersøke om det er behov for å gi deg hjelp. Kameratilsyn kan bidra til at du får hjelp når du trenger det, og samtidig unngå at helse- og omsorgspersonell stadig kommer innom for å kontrollere om du har behov for hjelp. 

Mange opplever fysiske tilsyn som forstyrrende og som en invadering av privatlivet. Kameratilsyn kan derfor bidra til å sikre at du får rett hjelp til rett tid – samtidig som kommunen kan utnytte ressursene til de ansatte i helse- og omsorgstjenestene best mulig. 

Sensorinnstillinger i kamera eller andre sensorer kan varsle Responssenteret når det oppstår situasjoner der du kan ha behov for hjelp, som du av ulike grunner ikke kan varsle om selv.  Helsepersonell på Responssenteret kan via kamera i løpet av kort tid vurdere om du har behov for helsehjelp eller ikke. Helsepersonell vil med denne løsningen kun komme hjem til deg når du trenger hjelp, eller situasjonen er uavklart. 

Digitalt tilsyn kan være nyttig for deg som

  • bor hjemme og har behov for jevnlige tilsyn utover faste besøk av helsepersonell.
  • er noe utrygg til beins, har andre reduserte fysiske og/eller kognitive funksjoner og kan komme i situasjoner der du ikke er i stand til å melde fra om hjelp selv. 

Du kan søke digitalt eller sende oss søknadsskjema på papir.

Digital søknad

Logg inn og fyll ut digital søknad. Du logger inn gjennom den nasjonale ID-porten.

Søknadsskjema på papir

Last ned søknadsskjema (pdf). Send ferdig utfylt søknad til oss i posten. Du finner oversikt over hvor du skal sende søknaden lenger nede i dette avsnittet. 

Fullmakt for å søke på vegne av andre

Du kan be andre om å hjelpe deg med søknaden. Husk å legge ved fullmakt. Hvis dere søker digitalt, må personen som fyller ut søknaden logge seg inn.

Last ned Bergen kommunes fullmaktsskjema (pdf)

Her ser du hvor du skal sende søknad på papir:

Voksne og eldre som søker helse- og omsorgstjenester for første gang, blir som hovedregel kartlagt og vurdert av et vurderingsteam. Teamet sørger for nødvendig helsehjelp i vurderingsperioden, med særlig fokus på rehabilitering og å gjøre deg så selvhjulpen som mulig. Les mer om vurderingsteamet 

For søkere til tjenesteområdene nedenfor, henter saksbehandler inn nødvendig informasjon fra søker selv, helsepersonell, pårørende eller verge. Brukere i disse tjenesteområdene, vil ikke bli vurdert av et vurderingsteam:

  • Tjenester til voksne med psykiske lidelser 
  • Tjenester til barn og unge med psykiske lidelser 
  • Tjenester til mennesker med utviklingshemming  
  • Tjenester til somatisk syke og funksjonshemmede barn 

Vedtak  

Etter en vurderingsperiode eller når vi har fått informasjonen vi trenger, fatter vi et vedtak som beskriver hvilke tjenester du eventuelt har blitt tildelt.  Sammen med vedtaket vil du få en begrunnelse. Du har fire ukers klagefrist på vedtaket. 

Her finner du mer informasjon om hvordan du kan klage på vedtak

Saksbehandlingstid 

Kommunen behandler saken din så raskt som mulig. Hvis behandlingstiden blir lengre enn en måned, får du skriftlig beskjed om årsaken til dette. Samtidig vil du få informasjon om når du kan forvente svar på søknaden din. 

Digitalt tilsyn er gratis. 

Bergen kommune ivaretar informasjonssikkerhet og personvern i henhold til reglene i personvernforordningen.

Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger 
 

Søk digitalt om helse- og omsorgstjenester