Lokaliseringsteknologi, som GPS og mobil trygghetsalarm, er gode hjelpemidler for deg som er aktiv utendørs. Lokaliseringsteknologi gjør det enkelt å finne ut hvor du befinner deg, slik at du kan få raskt hjelp ved behov.
Lokaliseringsteknologi, som GPS og mobil trygghetsalarm, er gode hjelpemidler for deg som er aktiv utendørs. Lokaliseringsteknologi gjør det enkelt å finne ut hvor du befinner deg, slik at du kan få raskt hjelp ved behov.
Lokaliseringsteknologi, som GPS og mobil trygghetsalarm, er hjelpemidler som gjør det enkelt å finne ut hvor du befinner deg, slik at du kan få raskt hjelp dersom du får behov for det. Dette vil gi deg økt trygghet, frihet og mulighet til å bo hjemme lenger.
Etter at du har fått tildelt en GPS eller mobil trygghetsalarm, vil kommunen lage en avtale med deg og eventuelt dine pårørende om hvordan alarmer som blir utløst skal håndteres. Ofte vil det først gå en melding til dine pårørende. Om ikke alarmen blir håndtert av dem, vil kommunens responssenter bli varslet.
GPS er en enhet du kan bruke dersom det kan oppstå behov for hjelp til å bli lokalisert og finne veien hjem igjen. Enheten kan være festet til et nøkkelknippe eller i en snor rundt halsen. Det er også mulighet for å bruke en GPS-klokke.
Avtalt mottaker kan enkelt finne ut hvor du befinner deg om du ikke kommer hjem til forventet tid, eller om du går utenfor et definert område.
En mobil trygghetsalarm er en enhet som kombinerer en alarmknapp med en lokaliseringsfunksjon som GPS. Denne er ideell for aktive personer som vil føle seg trygge ute. Ved behov kan du trykke på alarmknappen og oppnå talekontakt med den dere har avtalt at skal motta varsler fra den mobile trygghetsalarmen.
GPS kan være et aktuelt og nyttig hjelpemiddel for deg som
Mobil trygghetsalarm kan være et aktuelt og nyttig hjelpemiddel for deg som
Du kan søke digitalt eller sende oss søknadsskjema på papir.
Logg inn og fyll ut digital søknad. Du logger inn gjennom den nasjonale ID-porten.
Last ned søknadsskjema (pdf). Send ferdig utfylt søknad til oss i posten. Du finner oversikt over hvor du skal sende søknaden lenger nede i dette avsnittet.
Du kan be andre om å hjelpe deg med søknaden. Husk å legge ved fullmakt. Hvis dere søker digitalt, må personen som fyller ut søknaden logge seg inn.
Last ned Bergen kommunes fullmaktsskjema (pdf)
Voksne og eldre som søker helse- og omsorgstjenester for første gang, blir som hovedregel kartlagt og vurdert av et vurderingsteam. Teamet sørger for nødvendig helsehjelp i vurderingsperioden, med særlig fokus på rehabilitering og å gjøre deg så selvhjulpen som mulig. Les mer om vurderingsteamet
For søkere til tjenesteområdene nedenfor, henter saksbehandler inn nødvendig informasjon fra søker selv, helsepersonell, pårørende eller verge. Brukere i disse tjenesteområdene, vil ikke bli vurdert av et vurderingsteam:
Etter en vurderingsperiode eller når vi har fått informasjonen vi trenger, fatter vi et vedtak som beskriver hvilke tjenester du eventuelt har blitt tildelt. Sammen med vedtaket vil du få en begrunnelse. Du har fire ukers klagefrist på vedtaket.
Her finner du mer informasjon om hvordan du kan klage på vedtak
Kommunen behandler saken din så raskt som mulig. Hvis behandlingstiden blir lengre enn en måned, får du skriftlig beskjed om årsaken til dette. Samtidig vil du få informasjon om når du kan forvente svar på søknaden din.
Det er egenandel på mobil trygghetsalarm, dersom du ikke allerede har en kommunal trygghetsalarm.
For priser på alarmer som blir tildelt fra Bergen kommune, se under avsnittet “Digital og mobil trygghetsalarm” her: Samlet oversikt over avgifter og egenbetalinger. Du må skrolle litt nedover på siden for å få fram tallene.
Bergen kommune ivaretar informasjonssikkerhet og personvern i henhold til reglene i personvernforordningen.
Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger