Ved mistanke om seksuelle overgrep i skolen

Ved mistanke om at barn blir utsatt for seksuelle overgrep på skolen må foresatte kontakte rektor direkte på mob. 91680905 eller e-post: charlotte.corneliussen@bergen.kommune.no.

Skolen har nulltoleranse i forhold til seksuelle overgrep mot barn.
Vi gjør en rekke forebyggende tiltak for at foresatte skal føle seg trygge på at bana deres har det trygt og godt på skolen:

• Ved tilsetting må det fremvises gyldig politiattest.
  • Vi har mange ansatte som har mye erfaring med å arbeide med barn.
  • Nye ansatte får spesiell oppfølging av gruppelederne/avdelingslederne.
  • Vi har transparente areal, slik at de voksne kan holde øye med hverandre.
  • Det er alltid flere på jobb samtidig. Ingen elever er på et lukket rom med en voksen.
  • Avdelingsleder er alltid i arealene om morgenen. Ser at alt er fungerer som normalt.
  • Hyppige samtaler, både formelle og uformelle, slik at vi kan følge opp ting som ikke er som vanlig.

Skolen oppfordrer foresatte til å ta raskt kontakt med rektor hvis det er noe de opplever som ikke er akseptabelt. Rektor vil ta kontakt med melder umiddelbart.
    Dette er et sikkerhetsnett som skal fange opp ting som skolen eller foresatte opplever som ikke akseptabelt.

Hva kan foresatte se etter hos et barn, fysiske og psykiske tegn:

Mange barn som er utsatt for seksuelle overgrep ønsker eller klarer ikke å fortelle om dette til andre. Dette skyldes ofte stor grad av lojalitet og/eller trusler fra overgriper. Barnet kan som regel med sitt kroppsspråk likevel sende ut signaler om at noe er galt. Det kan være vanskelig å skille disse signalene fra lignende tegn på at det er noe annet som plager barnet.
Man bør alltid forsøke å finne ut bakgrunnen for barnets unormale atferd.

De vanligste symptomene på at barn er utsatt for seksuelle overgrep er:
-  Forandring i atferd
- Spiseforstyrrelse
- Seksualisert atferd
- Umotivert gråt eller angstreaksjoner
- Søvnløshet eller mareritt, uforklarlige sykdom symptomer, magesmerter,     hodepine, urinveisinfeksjoner eller kjønnssykdommer
- Manglende konsentrasjon, tristhet, depresjon
- Hyperaktivitet eller passivitet
- Destruktiv atferd eller fysiske overgrep mot andre
- Læringsvansker
- Få venner

Seksuelle overgrep etterlater vanligvis ikke varige fysiske forandringer, av og til kan man påvise tydelige fysiske spor gjennom en medisinsk undersøkelse. Sårhet i underlivet kan gjøre at barnet har problemer med å sitte og gå normalt. Blødninger, utflod og gjentatte urinveisinfeksjoner kan være tegn på overgrep -og jo yngre barn et er jo mer mistenkelig er slike symptomer. Det er viktig å være klar over at mange av uttrykkene er av generell karakter, og kan bety at barnet er utsatt for ulike former for belastninger. Seksuelt misbrukte barn vil oftest ha en kombinasjon av flere symptomer og reaksjoner som er beskrevet ovenfor.