Bystyret vedtok innstilling fra utvalget. I tillegg ble det vedtatt en merknad om behovet for å rydde opp i sonestrukturen i Hordaland.
Nullvekst i personbiltransport
Avtalen forplikter partene i avtaleområdet til å nå målet om nullvekst i personbiltransporten. Staten på sin side har forpliktet seg til å bidra med i overkant av 11,3 milliarder (2019-kroner) gjennom hele avtaleperioden.
Les mer om byvekstavtalen og de økonomiske rammene i tidligere omtale fra byrådet.
Om bystyrets vedtak
Bystyret vedtok innstillingen fra utvalget, samt en ny merkand:
"Bystyret stiller seg bak at det var behov for å rydde opp i sonestrukturen i Hordaland, men meiner likevel at korte kollektivreiser i Bergen har vorte uforholdsmessig dyre med den nye sonestrukturen. Bystyret ønskjer difor at Bergen prioriteres når midlane til redusertet billettprisar i avtaleområdet fordeles då det er viktig å fokusera på trafikkreduksjon der potensialet er størst og der ein får best effekt av eit betra kollektivnett. Det gir også best effekt med tanke på å redusere utslipp av klimagasser."
Flere artikler