Om utvalg for helse og sosial

Utvalget har ansvar for kommunens helse- og sosialpolitikk, mellom annet områdene barneverntjeneste, eldre, utviklingshemmede, psykisk syke og rusmisbrukere.

Medlemmer i utvalg for helse og sosial

Møtekalender

Møter og aktiviteter
Utvalget har møte én gang i måneden. Se utvalgets møteplan her
Her finner du også sakslister, lenker videre til saker på kartet og saker som har vært til behandling.

Alle utvalgets møter er åpne for publikum. Det er mulig å holde et muntlig innlegg til en sak på sakskartet i begynnelsen av møtet. Dette må i så fall meldes til Bystyrets kontor innen kl. 12.00 dagen før møtedagen. Møtene holdes i Grand Hotel Terminus

Aktiviter og opplæring i utvalget kan du lese mer om her.

Utvalgets fagfelt:

• helse- og sosialarbeid
  • eldrepolitikk
  • politikk overfor funksjonshemmede
  • politikk innenfor psykiatri
  • tiltak mot rusmisbruk
  • skjenkepolitikk
  • barnevernarbeid
  • arbeid med innvandrere og flyktninger
  • boliger for vanskeligstilte

Utvalget har avgjørelsesmyndighet i:

• klagesaker vedrørende avslag på søknad om tildeling av skjenkebevilling
  • klagesaker vedrørende vedtak om inndragning av skjenkebevillinger
  • klagesaker vedrørende vedtak om tildeling av prikk(er) for brudd på vilkår satt i bevillingsdokumentet

Følgende avdelinger, etater og virksomheter ligger inn under utvalgets ansvarsområde:

Byrådsavdeling for eldre, helse og frivillighet:

• Etat for forvaltning
  • Etat for sykehjem (inkl. enhet for sykehjemsmedisin)
  • Etat for hjemmebaserte tjenester (inkl enhet for aktivitet og mestring)
  • Etat for helsetjenester (inkl. Habiliterings- og rehabiliteringstjenesten, Bergen legevakt, Helsevernenheten, Fengselshelsetjenesten og Kontor for skjenkesaker)
  • Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester

Byrådsavdeling for arbeid, sosial og bolig:

• Etat for sosiale tjenester (inkl. Krisesenter for Bergen og omegn)
  • Etat for psykisk helse og rustjenester (inkl MO-sentrene)
  • Etat for barn og familie (inkl helsestasjoner, jordmortjeneste, barneverntjenesten, Barnevernvakten og Utekontakten),
  • Etat for tjenester til utviklingshemmede
  • Boligetaten
  • Etat for boligforvaltning
  • Introduksjonssenteret for flyktninger

Politisk tilsyn
Politisk tilsyn innen utvalgets ansvarsområde utøves i hovedsak ved behandling av tertialrapporter, byrådets årsmelding og gjennom muntlige og skriftlige spørsmål til byrådet. I tillegg får utvalget jevnlige rapporter fra byrådet innen enkelte saksfelt som utvalget har ansvar for.

I tillegg arrangerer utvalget seminarer og konferanser om ulike tema.

Byråders møterett og møteplikt
Byråder skal være tilstede i møter ved behandling av saker de har ansvar for. Et utvalg kan innkalle ansvarlig(e) byråd(er) til møte i utvalget for å redegjøre for saker, dersom utvalgsleder eller en tredjedel av utvalgsmedlemmene krever det.

Skriv til oss