Amager Fælled skolegård

Amager fælled - Skolegården
Bilde: Peter Sørensen

Skolegården er utformet som en åpen bypark uten tradisjonell inngjerding. Ved bruk av arkitektoniske elementer som beplantning, kanter og lave murer signaliseres det hvor man skal oppholde seg i skoletiden samtidig som skoleplassen er åpen for annen bruk gjennom hele døgnet.

Skap møteplasser

Uteområdene på Amager Fælled skole er blitt unike uterom, tilrettelagt slik at de både kan brukes som en skolegård og en offentlig park. Dette muliggjør sambruk av plass og funksjoner for både skolen og bydelen rundt.

Det er lagt sportsaktiviteter i utkantene og en «skog» i midten. Den består av forskjellige trær og planter med varierende høyde, som på en og samme tid skjermer og åpner, og gjør skolen til et gjenkjennelig sted med en særegen identitet. Lekeapparater er lagt innimellom beplantingen og blir på denne måten spennende å bevege seg rundt i og samtidig blir lekeelementene godt integrerte i den helhetlige løsningen.

Amager Fælled skole - skolegården lekeapparat i trærne
Bilde: Peter Sørensen

Skap tett kontakt mellom bebyggelse og grønne byrom

Vegetasjon og trær er innlemmet i byrommet, slik at det bidrar til nye rekreasjonsmuligheter, bedre bynatur og biologisk mangfold. Naturens rolle blir styrket i byen.

Amager fælled skole skolegård sett fra gaten
Bilde: Peter Sørensen

Skap rom som inspirerer

Skolegården skaper uterom som inspirerer, stimulerer og beriker våre sanselige opplevelser. Bruk av vegetasjon påvirker stemninger inn i skolegården og bringer inn lyd, et annet lys og en annen duft. Det skapes gode mindre rom i det store rommet. Tredimensjonaliteten er utnyttet på en fin måte ved å la lekeelementene strekke seg i høyden og stå innimellom trekronene. 

lekeapparat
Bilde: Peter Sørensen

Tilpass prosjektet til et klima i endring gjennom å styrke blågrønne løsninger

Vegetasjonsbruken bidrar til vakre omgivelser, bedre overvannshåndtering, et biologisk mangfold og et bedre mikroklima med vindskjerming og god luftkvalitet.

skolegården
Bilde: Peter Sørensen

Støtt opp om sambruk og optimalisering av arealbruk.

Skolegårdens utforming inviterer omgivelsene inn, og arealet blir et naturlig gjennomgangsområde som gjør det tryggere på kveldstid. Skolegården fungerer som en bypark. Løsningen er et godt eksempel på muligheten for å optimalisere bruk av for eksempel skoler. Utearealet kan brukes av mange ulike brukere, gjennom hele døgnet .

skolegården sett fra gaten
Bilde: Peter Sørensen