En gruppe mennesker med blomster står ved gatekunst med to figurer som gir blomster til hverandre. Blomstene er merket "Fairtrade". På veggen står "Velg en bærekraftig verden".
FAIRTRADEUKE: – Et lite kjøp med stor betydning for andre, sier Thomas Bryde (t.v.) Foran gatekunst signert «Barnslig» (Hilde Elise Vie) delte han og kolleger fra næringsseksjonen ut Fairtraderoser til forbipasserende ved Torgallmenningen.
Bilde: Ola Henning Målsnes

Et lite kjøp med stor betydning

I blåst og regn med favnen full av blomster markerte Bergen kommune starten på Fairtradeuken. For du visste kanskje at Bergen er en fairtradeby?

Roser er oransje og roser er rosa. Alle er Fairtrade. De hvite likeså. Disse dagene markerer byene Bergen og Oslo, sammen med organisasjonen Fairtrade Norge, en fairtradeuke. Fairtrade er en internasjonal merkeordning. Den styrker bønder og arbeidere i fattige land gjennom handel. Bergen har siden 2018 vært en fairtradeby.

Gatekunst dukket opp

Et synlig tegn på uken er fargerik gatekunst malt på byggeplassgjerdet til Sundt-bygget på Torgallmenningen. To figurer skapt av gatekunstner Hilde Elise Vie, kjent som «Barnslig», gir hverandre en bukett med Fairtradeblomster. På veggen står det «Velg en bærekraftig verden».

– Vi gjør dette for å rette oppmerksomheten på etisk forbruk og betingelsene til dem som produserer varene vi kjøper. Disse blomstene er produsert av arbeidere som har fått en lønn de kan leve av og som har gode arbeidsbetingelser, sier rådgiver Thomas Bryde i næringsseksjonen i Bergen kommune.

Et virkningsfullt kjøp

I vind og regn går tre personer med en kurv blomster i hendene.
BLÅST OG BLOMSTER: Praksisstudent Anna Vetaas Sjøtun og næringsrådgiverne Mona Koster Johannesen og Thomas Bryde på vei til Torgallmenningen for å dele ut fairtradeblomster til bergenserne.
Bilde: Ola Henning Målsnes

Noen dager denne uken vil han og andre fra næringsseksjonen stå ved fairtradekunsten og dele ut blomster til forbipasserende. Med blomstene kommer et enkelt budskap og en QR-kode med lenke til mer informasjon. Du kan også få vite mer om hva etisk og rettferdig handel innebærer.

– Et lite kjøp med stor betydning. Velger du en vare som er Fairtrademerket, vet du at kjøpet du gjør har praktisk betydning for dem som har produsert varen, sier Thomas Bryde.

Fremmer etisk handel

Næringsseksjonen i kommunen følger opp kommunens arbeid med etisk og rettferdig handel. Det at Bergen har status som Fairtrade-kommune gir et godt grunnlag for å fremme dette internt i kommunen, i næringslivet og overfor innbyggerne.

– Det er viktig at kommunen går foran med et godt eksempel siden vi er en stor innkjøper og aktør. Det skulle bare mangle at ikke vi som en samfunnsaktør tar ansvar for lønnsvilkår, natur og miljø. Vi samarbeider med eget innkjøpsmiljø og har mye dialog med næringslivet. Det er viktig å vise hva som er mulig og hva som kan og bør kjøpes inn, sier næringssjef Gisle Nondal.

Bergen kommune har også en egen tilskuddsordning som støtter tiltak som fremmer etisk og rettferdig handel i fairtradebyen Bergen.