Prosesser i boligprosjekter
Prosessen med å finne, vurdere, planlegge, regulere, prosjektere og til slutt bygge et nytt boliganlegg strekker seg over en årrekke. Noen ganger kan det gå 5-7 år fra en eiendom identifiseres til det står et innflytningsklart bygg på tomten. Dette gjelder særlig eiendommer som må gjennom en reguleringsprosess.
Nedenfor følger en skjematisk fremstilling av prosessen. Boliger som etableres i Boligprogrammet har i tillegg en egen plan for involvering av nærmiljø.
For full oversikt over stegene i en detaljregulering, se Plan og bygningsetaten sin nettside.
Finne eiendommer
- Kommunens eiendommer gjennomgås først
- Møter med byggenæringen, boligbyggelag mfl, finnes det egnede eiendommer vi kan kjøpe?
- Studere kart, dra på befaringer
Mulighetsstudie, og veiledningsmøte med Plan- og bygningsetaten
- Informasjon til og fra Husbanken, Statsforvalteren, Vestland fylkeskommune, Statens vegvesen, m fl.
- Reguleringsarbeidet kjøres av eksterne plankonsulenter på bestilling fra Bergen kommune
- Informasjonsmøte med nabolag og omgivelser
- Melding om oppstart, Plan- og bygningsetaten i henhold til Plan- og bygningsloven § 12-8.
Utarbeiding av reguleringsplan, innsending til 1gg behandling
- Oppstart av prosjektering, ofte parallelt med reguleringsarbeidet
- Offentlig utlegging av planforslaget, vurdering av merknader til planforslag
- Informasjonsmøte og medvirkning rundt risikoidentifikasjon med nabolag og omgivelser
Innsending til 2. gangs behandling av reguleringssak, til bystyret
- Videre prosjektering og budsjettering
Gjennomføringsvedtak
- Fremmes av Byrådsavdeling for finans, innovasjon og eiendom. Om det er byråd, utvalg eller bystyret som beslutter avhenger av beløpsgrenser
Dialog med nabolag
- Etablering av kontaktpunkter, vurdere jevnlige dialogmøter
- Her har både byggeier, Etat for boligforvaltning, og aktuelle tjenesteytere en rolle
Bygging
- I forkant gjennomgås byggefasen omfang, tidspunkt for støyende arbeider etc. med nærmeste naboer
Ferdigstilling
- Innflytting skjer gradvis
- Dialog med nabolag, rapportering av uønskede hendelser mm.