Rapport om potensial for boligboligbygging i fortettingsområder i KPA2018

Plan- og bygningsetaten har kartlagt potensialet for bygging av boliger i vedtatt kommuneplanens arealdel (KPA 2018), avgrenset til sentrumskjerner og byfortettingssoner.

Byrådsavdeling for klima, miljø og byutvikling har bestilt denne rapporten som del av kunnskapsgrunnlaget for Program for boligforsyning, som oppfølging av bystyresak 207/19.

Bestillingen har bakgrunn i behov for å sikre at fortettingsarealene i kommuneplanen gir rom for at det kan bygges tilstrekkelig med boliger i Bergen.

Kartleggingen viser at :

• fortettingsområdene i kommuneplanens arealdel (KPA2018) har tilstrekkelig areal til å sikre boligforsyning i Bergen langt utover planperioden (2030).
  • det er nødvendig at det offentlige bidrar aktivt til å løse mangler og hindringer i utvalgte områder i  form av områdeplanlegging som tilrettelegger for nødvendig teknisk og sosial infrastruktur og tjenestetilbud i gang- og sykkelavstand til boligene, slik at tilstrekkelig del av potensialene kan utløses på en god måte og med god kvalitet.