Ber byrådet legge frem sak om støttekontakter

Bystyret har vedtatt en interpellasjon (skriftlig spørsmål) om bruk av støttekontakter i Bergen kommune.

Interpellanten viser til at godtgjøring for støttekontakter i Bergen kommune er 175 kroner per time, og at utgiftsdekning og kjøregodtgjørelse gis i henhold til retningslinjer i Bergen kommune. Som støttekontakt i Bergen kommune er man oppdragstaker og man har dermed ikke rett på feriepenger eller sykepenger. Oppdragstakere mangler ikke bare fast ansettelse og tarifflønn, men får verken feriepenger, sykelønn, pensjon eller andre rettigheter som er standard for kommunalt ansatte.

Interpellanten spør om hva som er status for den gjennomgangen kommunen var i gang med i 2019, og om byrådet vil gå over til å betrakte støttekontakter som vanlige arbeidstakere og ikke oppdragstakere.

Bystyret vedtok interpellantens forslag til vedtak, punkt 1:

• Bystyret ber byrådet legge fram en sak som redegjør for hvordan kommunen har jobbet og fortsetter å jobbe med disse problemstillingene.

Les interpellasjonen

Les sakene fra bystyret 16. juni