Inneklimamålinger i skoler og barnehager

Dersom barn, elever eller ansatte melder om dårlig luftkvalitet bør det foretas målinger av luftskifte, temperatur og luftfuktighet. Her kan du lese om hvordan målingene bør gjennomføres.

Inneklimamålinger bør gjøres  som en del av undersøkelsene dersom noen melder om dårlig luftkvalitet. Ved barnehager og skoler hvor det er usikkert om ventilasjonssystemet fungerer godt nok kan Miljørettet helsevern kreve at det gjøres inneklimamålinger.

Det bør måles i forskjellige typer rom. Rom som er lengst unna ventilasjonsaggregat bør måles. Det bør måles i rom som er mye i bruk, og der personbelastningen er høy. Spør personalet om det er noen rom hvor luften oppleves dårlig og mål der. Ved en større kartlegging bør det måles i minst ett rom i hver etasje, og flere dersom det er flere ventilasjonsanlegg i samme etasje.

Ved inneklimamålinger skal det måles temperatur, CO2 og luftfuktighet. Følg :

Målinger må foretas mens ventilasjonsanlegget går som vanlig. Dere kan lufte med vindu som dere pleier i pauser, men vinduer skal ikke stå åpne mens barn/elever bruker rommet. Lufting skal være et alternativ på varme dager eller dager det er spesielt mange til stede, men til vanlig skal ventilasjonsanlegget være godt nok til å sørge for god luftkvalitet.

Mens det måles må det være full personbelastning, det vil si det antall barn og ansatte som vanligvis er til stede. Dere kan gå ut til de tidene dere pleier.

Forklar barna/elevene hva måleapparatet gjør, og at de ikke må røre det. De må heller ikke blåse på det mens det måler, da vil det måle veldig høy CO2-konsentrasjon.

Dere skal få en rapport fra den som har utført målingene. Vedlagt skal det være grafer som viser temperatur, CO2-konsentrasjon og luftfuktighet. Grafene sammen med tallene over personbelastning gjør at man kan vurdere inneklimaet, og hvor mange personer rommet har kapasitet for.

Kontakt byggeier for å få bestilt inneklimamålingen. Flere firmaer tilbyr inneklimamålinger, det gjør også en del bedriftshelsetjenester.

Norm for CO2-konsentrasjon er 1000 ppm. Temperaturen bør være mellom 19 og 26 °C. Relativ luftfuktighet bør være mellom 20 % og 60 %. For flere detaljer, se Folkehelseinstituttets rapport Anbefalte faglige normer for inneklima - 2015, punkt 3.10.

Andre undersøkelser

Først og fremst må man sjekke om ventilasjonsanlegget virker som det skal, og om ventiler og kanaler er rene og ikke tilstoppet.

Dersom det er et problem at temperaturen varierer rundt i rommene bør dette også måles, enten ved utplassering av flere måleapparater, eller ved å undersøke med et følsomt termometer. Ved måling av vertikal temperaturgradient, for eksempel dersom det er kaldt nær gulvet, skal ikke forskjellen være større enn 3 °C per høydemeter.

Gulvtemperaturen skal ikke være under 19 °C. Dersom det er veldig varmt ved ovner og kaldt i resten av rommet bør man måle horisontal temperaturgradient. Det er ikke satt grenseverdier for horisontal temperaturgradient, men det bør ikke være større enn 3 °C per meter.

For mye trekk kan være et problem for dem som oppholder seg nærmest tilluftsventiler. Lufthastighet skal ikke være over 0,15 m/s målt som middelhastighet over 3 minutter.

Kald trekk er ofte et problem med fortrengningsventilasjon, som blåser kald luft inn nær gulvet. Barn og elever bør ikke oppholde seg nær slike tilluftsventiler. Forsøk også å skru opp temperaturen på tilluften, særlig om vinteren. I noen tilfeller kan ventilene også løftes til himling.