Skoler kan bruke sjekklisten som et utgangspunkt for å kontrollere seg selv. Slik kontroll må gjøres regelmessig, minimum årlig. Hensikten er å forebygge ulykker og helseplager, samt etterse at vedlikehold og renhold fungerer som det skal.
Forslaget vårt er kun veiledende og spørsmålene er ganske generelle. Skoler må lage sine egne sjekklister, tilpasset sine lokaler, uteområder og andre forhold. Ta bort de spørsmålene som ikke er relevante eller skolen mener er unødvendige. Før inn spørsmål angående forhold som er relevante for din skole. Etter at sjekklisten er fylt ut må skolen lage en plan for å utbedre eventuelle problemer som ble avdekket.
Sjekklisten erstatter ikke kontroller av lekeplassutstyr. Dette må utføres i tillegg. Vi anbefaler at skoler har regelmessige egenkontroller av lekeplassutstyr ved bruk av sjekklister utarbeidet for det utstyret skolen har, og i tillegg har større kontroller fire ganger i året. Vi anbefaler utstyret kontrolles av en person med særskilt kompetanse på lekeplassutstyr minimum årlig. Dette gjelder også eventuelle tauverk, slengdisser, balansestokker og lignende som skolen har satt opp i naturområder.
Forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger regulerer barnas fysiske arbeidsmiljø, ikke ansattes. Spørsmålene er derfor i hovedsak rettet mot rom hvor elevene ferdes, altså barnas undervisningsrom, garderober, ganger og toaletter.
Sjekklistene retter seg inn mot avvikene, ikke skolens generelle tilstand. Eksempelvis, dersom skolens lokaler hovedsakelig har god temperaturregulering og bare ett undervisningsrom har dårlig temperaturregulering skal man krysse av for «Nei» på spørsmålet «Holdes temperaturen mellom 19 og 26 °C?».
Inneklima i byggene
- Finnes det fuktskader noe sted i eller utenpå byggene?
- Finnes det synlig muggvekst noe sted i byggene?
- Finnes det dårlig lukt noe sted i byggene?
- Er luften tung eller innestengt noe sted i byggene?
- Får ventilasjonsanlegg jevnlig ettersyn og filterbytte?
- Holdes områdene rundt friskluftsinntak til ventilasjonsanlegg fri for vegetasjon og fuktansamlinger?
- Blir utvendig luftinntak rengjort når det er nødvendig?
- Finnes det asbest noe sted i byggene? (Bygg eldre enn 1985 skal være kartlagt for asbest.)
- Er belysningen god?
- Har skolen planter som forverrer allergiplager eller eksem?
- Er det garderobeplasser til yttertøy for alle elever, store nok til at klær kan tørke og det holdes god orden?
- Er det avtrekk i yttergarderober, garderober og på toaletter?
- Blir det for kaldt på toaletter eller i garderober?
Inneklima i undervisningsrom
- Er det dagslys i alle undervisningsrom?
- Kan det luftes via vindu i alle undervisningsrom?
- Holdes temperaturen stabilt mellom 19 og 26 °C?
- Er solinnstråling et problem?
- Er det tilgjengelig termometer, slik at man kan lese av temperaturen?
- Er det problemer med trekk, for eksempel fra vinduer eller ventilasjonsanlegg?
- Er det støy innendørs, for eksempel fra ventilasjonsanlegg, elektronisk utstyr, varmeanlegg, hvitevarer eller utendørs støy?
- Er det ubehagelig etterklang eller dårlig akustikk?
- Er det god nok lydisolering mellom rom?
- Er himlingen hel, eller er det løse takplater?
Renhold
- Er gulv, tak og vegger hele og slette, uten furer, gliper, krinkelkroker, slitasje eller tekstiloverflater, slik at det er mulig å holde skolen ren?
- Finnes det mye støvsamlende flater, eller flater som er så utilgjengelige at de ikke blir rengjort?
- Er møbler enkle å holde rene?
- Fungerer oppbevaringsløsningene, og holdes det god orden?
- Er renholdet godt?
- Er alle vaskemidler og kjemikalier forsvarlig merket med innhold?
- Er det mye sand eller grus utenfor inngangsdører?
- Er det rister utenfor alle inngangsdører, som ikke er fulle av sand, og er store nok til å hindre at sand og grus kommer inn i ?
- Er det absorberende matter innenfor inngangsdører?
Sanitærforhold
- Er det nok toaletter, på de rette stedene?
- Er det nok handicaptoaletter i forhold til behovet, og er disse tilgjengelige dersom rullestolbruker kommer på besøk?
- Er det noe som gjør at elevene vegrer seg for å bruke toalettene (vedlikehold, lukt, manglende lydisolering, dårlige låser, belysning, andre elever som oppholder seg der i friminuttene)?
- Dersom skolen har stelleplass, er denne utformet slik at smittevern og behov for privatliv blir ivaretatt?
- Har alle elevene lett tilgjengelig håndvask i forbindelse med alle måltider?
- Har alle elevenes håndvasker både kaldt og varmt vann?
- Er det dispenser for flytende såpe og papirhåndklær ved alle elevenes håndvasker, også på skolekjøkkenstasjoner?
- Har alle barneskoleelevers dusjer skåldesperre?
- Har alle elevenes jentetoaletter oppsamlingsposer for sanitært utstyr og avfallsbøtte med lokk?
Sikkerhet
- Har vinduer sikring mot fallulykker?
- Har store vinduer og glassflater god nok kontrastmerking?
- Er fallhøyder sikret med høye nok rekkverk, som man ikke kan klatre eller sitte på?
- Har trapper lett synlige og sklisikre trinn?
- Er alle skap skap, hyller (også med hyller med hjul), romdelere sikret slik at de ikke kan velte over elevene?
- Har alle ovner overflatetemperatur under 60 °C?
- Oppbevares farlige vaskemidler, kjemikalier og medisiner utilgjengelig for elever?
- Er alle kjemikalier forsvarlig merket med innhold?
- Oppbevares kjemikalier som kan gi helse-, brann- eller eksplosjonsfare i skap eller rom med eget avtrekk?
- Har skolen oppdatert stoffkartotek for de vaskemidlene og kjemikaliene som barnehagen bruker? (sikkerhetsdatablader/produktdatablader)
- Er det nøddusj i laboratorier og naturfagrom? (ikke et krav i barneskoler)
- Er det frie og ryddige rømningsveier fra alle oppholdsrom?
Førstehjelp
- Har alle ansatte god nok opplæring i førstehjelp?
- Er det avklart hva som skal være i de forskjellige førstehjelpsskrinene og turpakkene, og hvor de skal være?
- Er det førstehjelpsutstyr lett tilgjengelig, med utstyr tilpasset de forskjellige stedene, som for eksempel gymsal, naturfag, mat-og-helse?
Tilgjengelighet
- Er skolen tilrettelagt for elever med ulike funksjonsnedsettelser, inne og ute? (synshemming, bevegelseshemming, hørselshemming, utviklingshemming, psykososiale funksjonsnedsettelser)
- Har elever med funksjonshemninger tilgang til alle rom som de andre elevene får bruke?
- Bruker elever med funksjonshemninger de samme inngangspartiene som andre elever?
- Har bevegelseshemmede elever mulighet til å komme seg mellom undervisningsrom og uteområder uten å bruke trappeheis eller løfteplattform? (Løfteplattform ligner på heis, men er bare en plattform som beveger seg i en sjakt.)
- Har skolen god nok plass til eventuelle nødvendige hjelpemidler som rullestoler og løfteseil?
- Har skolen minst én stellebenk, eventuelt plass til å installere en stellebenk?
- Er skolen tilrettelagt for foresatte med funksjonshemninger?
- Finnes det dører som er tunge å åpne for unge elever eller elever med funksjonshemninger?
Uteområdene
- Blir uteområdene regelmessig kontrollert, for eksempel for skader, avfall, farlige gjenstander og dyreekskrementer?
- Kontrolleres lekeplassutstyret regelmessig, med minimum fire større kontroller i året, der en av dem er en hovedkontroll?
- Er uteområdene oversiktlige, eller er det områder man må følge nøyere med?
- Har uteområdene områder som skjermer for regn, sol og vind?
- Er uteområdene utsatt for støy fra omgivelsene, for eksempel fra ventilasjonsanlegg, trafikk, industri eller byggevirksomhet?
- Gir uteområdene muligheter for lek, sosial kontakt og rekreasjon for alle elevenes aldersgrupper?
- Er det mulig å spyle områder med fast dekke?
- Er uteområdene godt drenert, slik at det ikke kommer vann inntil bygg?
- Er utvendige vegger hele og godt malte, slik at fukt ikke trenger inn i bygget?
- Er trafikksikkerheten god nok?
- Er belysningen god nok?
- Finnes det taustumper eller løkker som barn kan henge seg fast i?
- Holdes støtdempende underlag under husker, sklier og klatrestativ fritt for sand, stein og lignende?
- Er spesielle risikopunkter som murer, fjellskrenter og stup tilstrekkelig sikret?
- Er gjerder og rekkverk i god stand og utformet sånn at elever ikke klatrer eller sitter på dem?
- Har trapper lett synlige og sklisikre trinn?
- Kan det rase snø eller istapper fra for eksempel tak?
- Blir det farlig glatt på adkomstveier, inngangsparti og uteområder på vinterstid?
- Er akebakker fri for trær og andre hindringer?
- Er avfallsbeholdere plassert slik at renovasjonsbilene slipper å kjøre der barn leker?