DET FINNES IKKE DÅRLIG VÆR.. : Fuktig og forfriskende trening i Olsvikparken for Siv Trones (fra venstre) og de utsendte fra Frisklivsentralen, koordinator for Finn formen satsningen i Bergen vest, Magnhild Solvoll og veileder Marita Sjursen Trones
DET FINNES IKKE DÅRLIG VÆR.. : Fuktig og forfriskende trening i Olsvikparken for Siv Trones (fra venstre) og de utsendte fra Frisklivsentralen, koordinator for Finn formen-satsningen i Bergen vest, Magnhild Solvoll og veileder Marita Sjursen Trones.
Bilde: Kristin Bergitte Hauge

Finn formen utendørs i vinter

Da koronaen kom til Bergen i vår, måtte Frisklivssentralen stenge lokalene sine og tenke nytt. Nå har de startet opp lavterskel utetrening flere steder i Bergen.

Det er tirsdag, oktober og over Bergen har himmelens sluser åpnet seg på vidt gap. På en dag som dette er det utvilsomt mest fristende å holde seg innendørs. Men i Olsvikparken er fem regnkledde personer i gang med utetrening. De går, jogger og gjør ulike øvelser.

Anette Mjaatvedt bor i nabolaget i Olsvik og er nylig blitt pensjonist.
- Jeg bestemte meg i går for at jeg skulle bli med. Jeg trenger å aktivisere meg, sier hun.

<< LES OGSÅ: Tre bergensere om hvordan de takler koronatiden

Satser i Bergen Vest

I vår startet Frisklivssentralen opp med et nytt konsept med utetrening i Nygårdsparken – Finn formen med Friskliv (FFF).

- Vi skjønte at koronaen ikke ville gå over med det første, sier Karoline Heggøy, rådgiver i Frisklivssentralen. I samarbeid med kommunens områdesatsing har de nå startet opp tilsvarende grupper i Solheimsviken, Håsteinarparken, Vadmyrabanen og Olsvikparken.

- Tilbudet er for deg som ønsker å komme i bedre form sammen med andre. Alle er velkomne, men vi ønsker spesielt å nå de som ikke er fysisk aktive fra før og som trenger hjelp til å komme i gang. Treningen er gratis og uforpliktende, det er bare å møte opp, sier Heggøy.

STYRKE: Treningstimen utendørs består av både utholdenhets- og styrketrening.
STEP: Treningstimen består av både utholdenhets- og styrketrening.

Gevinster i kø

Men hvordan klare å komme i gang med utetrening på denne tiden av året? Karoline Heggøy fremhever belønningen - bedre fysisk og psykisk helse.

- Det er bare å anerkjenne at det er tungt. Men gulroten i andre enden er mer overskudd og bedre søvn og humør. Så om du synes at mørketiden er tung, er det ekstra viktig å trene, påpeker Heggøy.

JOBBER FOR FOLKEHELSEN: Rådgiver Karoline Heggøy ved Frisklivssentralen.

Korona påvirker folkehelsen

Under koronapandemien opplever mange av oss en annerledes hverdag, med hjemmekontor og færre aktiviteter enn før.

- Å miste hverdagsaktiviteten er kritisk. Hvis du blir mindre aktiv, vil de psykiske symptomene forsterke seg. Å være i aktivitet gjør at kropp og følelser regulerer seg bedre. Akkurat nå kan det være et mål i seg selv å opprettholde hverdagsaktiviteten. Å komme i gang igjen kan være veldig tungt, påpeker Heggøy.

I Olsvikparken er 45 våte minutter med kondisjons- og styrketrening ferdig. Smilene sitter løst hos den lille treningsgjengen, som sitter igjen med glede og gode opplevelser etter trening og fellesskap.

Siv Trones er glad hun klarte å overvinne dørstokkmilen i dag.

- Det var verst på forhånd. Nå føles det herlig!

Vil du vite mer?

Les mer om Finn formen med Friskliv og se facebook.com/friskliv
OBS: Treningen finner sted hver uke når koronarestriksjonene tillater det.

Denne saken stod på trykk i Bergenseren 2- 2020.