Omsorgsboliger er tilrettelagte boliger med livsløpsstandard. 

Kommunen tildeler ofte andre tjenester enn omsorgsbolig til innbyggere som søker om helsehjelp. Vi har mange gode tjenester du kan motta i eget hjem, slik at du får hjelp til å mestre det du ønsker i hverdagen. Vårt mål er å hjelpe deg til å klare mest mulig selv, og legge til rette for at du kan bo lengst mulig i eget hjem. 

Se gjerne informasjon om disse tjenestene: 

Omsorgsboliger er leiligheter på rundt 50 kvadratmeter, som inneholder stue,  soverom bad og kjøkkenløsning.

Du inngår en husleiekontrakt med Bergen kommune når du flytter inn i omsorgsboligen. 

I de fleste boligene er det ulike fellesaktiviteter og flere fellesmåltider hver uke. 

Dersom du har behov for å ha helsepersonell tilgjengelig hele døgnet, er omsorgpluss-bolig et mulig alternativ.

Omsorgsbolig er som hovedregel for enslige søkere over 65 år med ulike typer funksjonssvikt

  • som har behov for pleie- og omsorgstjenester
  • hvor tilrettelegging av nåværende bolig ikke vil gi tilfredsstillende livskvalitet.

For søkere over 85 år vil alderen i seg selv tillegges vekt ved vurdering av behov.

Det finnes noen få boliger som er tilrettelagt for to personer. Ta kontakt med  Vurderingskontoret for voksne og eldre for mer informasjon om disse.

Du kan søke digitalt eller sende oss søknadsskjema på papir.

Digital søknad

Logg inn og fyll ut digital søknad. Du logger inn gjennom den nasjonale ID-porten.

Søknadsskjema på papir

Last ned søknadsskjema (pdf). Send ferdig utfylt søknad til oss i posten. Du finner oversikt over hvor du skal sende søknaden lenger nede i dette avsnittet. 

Fullmakt for å søke på vegne av andre

Du kan be andre om å hjelpe deg med søknaden. Husk å legge ved fullmakt. Hvis dere søker digitalt, må personen som fyller ut søknaden logge seg inn.

Last ned Bergen kommunes fullmaktsskjema (Word)

Her ser du hvor du skal sende søknad på papir:


Søknad om tjenester til voksne, eldre og somatisk syke barn
Send søknad til  Vurderingskontor for voksne og eldre 

Søknader om tjenester til voksne med psykiske lidelser 
Send søknad til Forvaltningsenheten psykisk helse

Søknad om tjenester til mennesker med psykisk utviklingshemming 
Send søknad til Enhet for forvaltning og tjenestekoordinering

Saksbehandling

Kommunen tar kontakt med deg for å hente inn nødvendige opplysninger. Etter dette blir det fattet et vedtak. Du skal alltid få en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Om du ikke får en begrunnelse, kan du få denne ved å kontakte kommunen innen tre uker.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis den ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen og samtidig få vite når du kan vente svar. 

Du inngår en husleiekontrakt med Bergen kommune når du flytter inn i omsorgsboligen. 

Husleien kan variere i de enkelte boligene, og er fastsatt på bakgrunn av husleielovens bestemmelser om gjengs leie.  Det betyr at husleien samsvarer med leieprisene på lignende leiligheter i markedet, justert i forhold til standard og beliggenhet. 

For mer informasjon om husleie, kan du kontakte  Etat for boligforvaltning.

Utgifter til måltider, alarm og tjenester i boligen, kommer i tillegg til husleien.

Under avsnittet «Hjemmebaserte tjenester» i denne prisoversikten, finner du oversikt over hva de ulike tjenestene koster.

Du må skrolle litt nedover i dokumentet for å finne prisene. 

Tjenesten er ikke lovpålagt. Tildeling skjer etter kommunale retningslinjer og opphold i omsorgsbolig reguleres gjennom husleiekontrakter, jf. husleieloven. 

Lover

Forvaltningsloven

Husleieloven

Bergen Kommune ivaretar informasjonssikkerhet og personvern i henhold til reglene i personvernforordningen.

Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger her 

Søk digitalt om helse- og omsorgstjenester