Omsorgsboliger er tilrettelagte boliger med livsløpsstandard.
Omsorgsboliger er tilrettelagte boliger med livsløpsstandard.
Kommunen tildeler ofte andre tjenester enn omsorgsbolig til innbyggere som søker om helsehjelp. Vi har mange gode tjenester du kan motta i eget hjem, slik at du får hjelp til å mestre det du ønsker i hverdagen. Vårt mål er å hjelpe deg til å klare mest mulig selv, og legge til rette for at du kan bo lengst mulig i eget hjem.
Se gjerne informasjon om disse tjenestene:
Omsorgsboliger er leiligheter på rundt 50 kvadratmeter, som inneholder stue, soverom bad og kjøkkenløsning.
Du inngår en husleiekontrakt med Bergen kommune når du flytter inn i omsorgsboligen.
I de fleste boligene er det ulike fellesaktiviteter og flere fellesmåltider hver uke.
Dersom du har behov for å ha helsepersonell tilgjengelig hele døgnet, er omsorgpluss-bolig et mulig alternativ.
Omsorgsbolig er som hovedregel for enslige søkere over 65 år med ulike typer funksjonssvikt
For søkere over 85 år vil alderen i seg selv tillegges vekt ved vurdering av behov.
Det finnes noen få boliger som er tilrettelagt for to personer. Ta kontakt med Vurderingskontoret for voksne og eldre for mer informasjon om disse.
Bergen kommune har 23 omsorgsboliger med 561 leiligheter i ulike størrelser. En oversikt over omsorgsboligene finner du her:
ARNA:
BERGENHUS:
FANA:
FYLLINGSDALEN:
LAKSEVÅG:
YTREBYGDA:
ÅRSTAD:
ÅSANE:
Merk at de som har Pluss i navnet er noe annet enn vanlige omsorgsboliger og de er ikke omfattet av denne artikkelen.
Du finner informasjon om Omsorgpluss-boliger her
Du kan logge deg inn via ID-porten og søke elektronisk, eller sende oss søknad på papir.
Du finner elektronisk søknadsskjema her eller ved å trykke på den blå knappen nederst på denne siden.
Søknadsskjema som skal sendes på papir finner du her, eller under overskriften “Søknadsskjema” lenger nede på siden.
Under ser du hvor søknader på papir skal sendes:
Du kan få andre til å hjelpe deg med søknaden. Husk da å legge ved fullmakt. Hvis du bruker det elektroniske søknadsskjemaet, må du logge deg inn som deg selv, selv om du søker på vegne av noen andre.
Du kan også kontakte vurderingskontoret eller hjemmesykepleien i bydelen for å få informasjon eller hjelp til å søke om omsorgsbolig.
Blir søknaden din innvilget, får du inntil to tilbud om bolig.
Kommunen tar kontakt med deg for å hente inn nødvendige opplysninger. Etter dette blir det fattet et vedtak. Du skal alltid få en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Om du ikke får en begrunnelse, kan du få denne ved å kontakte kommunen innen tre uker.
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis den ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen og samtidig få vite når du kan vente svar.
Du inngår en husleiekontrakt med Bergen kommune når du flytter inn i omsorgsboligen.
Husleien kan variere i de enkelte boligene, og er fastsatt på bakgrunn av husleielovens bestemmelser om gjengs leie. Det betyr at husleien samsvarer med leieprisene på lignende leiligheter i markedet, justert i forhold til standard og beliggenhet.
For mer informasjon om husleie, kan du kontakte Etat for boligforvaltning.
Utgifter til måltider, alarm og tjenester i boligen, kommer i tillegg til husleien.
Under avsnittet «Hjemmebaserte tjenester» i denne prisoversikten, finner du oversikt over hva de ulike tjenestene koster.
Du må skrolle litt nedover i dokumentet for å finne prisene.
Tjenesten er ikke lovpålagt. Tildeling skjer etter kommunale retningslinjer og opphold i omsorgsbolig reguleres gjennom husleiekontrakter, jf. husleieloven.
Bergen Kommune ivaretar informasjonssikkerhet og personvern i henhold til reglene i personvernforordningen.
Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger.