Kontaktinformasjon i Bergen kommune for deg som ønsker å søke om helse- og omsorgstjenester.
Søknad om tjenester til voksne, eldre og somatisk syke barn sendes til:
- For bydelene Arna, Åsane, Bergenhus og Årstad:
Vurderingskontor for voksne og eldre avdeling nord og sentrum
Postboks 7700, 5020 Bergen
Telefon: 55 56 70 70
- For bydelene Fana, Ytrebygda, Fyllingsdalen og Laksevåg:
Vurderingskontor for voksne og eldre avdeling sør og vest
Postboks 85, Nesttun, 5852 Bergen
Telefon: 55 56 51 90
Mer kontaktinfo til vurderingskontorene finner du her.
Søknad om tjenester til mennesker med psykisk utviklingshemming sendes:
- Forvaltning tjenester til utviklingshemmede
Allehelgensgate 2, 5016 Bergen Tlf. 408 18 874
Søknad om tjenester til barn og unge med psykiske lidelser sendes:
- Forvaltningsenhet psykisk helse til barn og unge
Nygårdsgaten 6, 5015 Bergen Tlf. 55 56 86 70
Søknader om tjenester til voksne med psykiske lidelser sendes:
Du kan få andre til å hjelpe deg med søknaden. Husk da å legge ved fullmakt.
Søknadsbehandling
Etter søknaden er mottatt, vil kommunen ta kontakt med deg for å avtale tid for et hjemmebesøk. Formålet med besøket er å innhente nødvendige opplysninger for å avgjøre saken. Etter dette blir det fattet et vedtak. Du får alltid en begrunnelse sammen med vedtaket om det kan tenkes at du blir misfornøyd. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å kontakte kommunen innen tre uker.
Har du et akutt behov for hjelp, kan du få tilbud om hjemmehjelp før det er gjort et formelt vedtak.
Behandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få vite når du kan vente svar.