Hjemmesykepleie er en helsetjeneste som gis i hjemmet til deg som ikke er i stand til å oppsøke helsetjenesten selv.
Hjemmesykepleie er en helsetjeneste som gis i hjemmet til deg som ikke er i stand til å oppsøke helsetjenesten selv.
Hjemmesykepleie er en helsetjeneste som skal hjelpe deg med å oppnå bedre mestring, redusere smerter og ubehag, og støtte deg i å klare mest mulig selv, slik at du kan fortsette å bo hjemme.
Kommunen kan tildele andre tjenester enn hjemmesykepleie til innbyggere med redusert helsetilstand, som søker om helse- og omsorgshjelp. Vårt mål er å hjelpe deg å mestre mest mulig på egen hånd. Vi har mange gode tjenester som gir trygghet i hjemmet, hjelp til å mestre mer av de daglige gjøremålene og økt aktivitet og sosial kontakt.
Se gjerne informasjon om disse tjenestene:
Hjemmeboende personer som ikke selv kan oppsøke helsehjelp på grunn av sykdom eller funksjonsnedsettelse og som er avhengig av hjelp i eget hjem for å få dekket grunnleggende helse og omsorgsbehov.
Du kan søke digitalt eller sende oss søknadsskjema på papir.
Logg inn og fyll ut digital søknad. Du logger inn gjennom den nasjonale ID-porten.
Last ned søknadsskjema (pdf). Send ferdig utfylt søknad til oss i posten. Du finner oversikt over aktuelle postadresser lenger nede i dette avsnittet.
Du kan be andre om å hjelpe deg med søknaden. Husk å legge ved fullmakt. Hvis dere søker digitalt, må personen som fyller ut søknaden logge seg inn.
Last ned Bergen kommunes fullmaktsskjema (Word)
Søknad om tjenester til voksne, eldre og somatisk syke barn
Send søknad til Vurderingskontor for voksne og eldre
Søknad om tjenester til barn og unge med psykiske lidelser
Send søknad til Forvaltningsenhet psykisk helse til barn og unge
Søknader om tjenester til voksne med psykiske lidelser
Send søknad til Forvaltningsenheten psykisk helse
Søknad om tjenester til mennesker med psykisk utviklingshemming
Send søknad til Enhet for forvaltning og tjenestekoordinering
Kommunen tar kontakt med deg for å hente inn nødvendige opplysninger. Etter dette blir det fattet et vedtak. Du skal alltid få en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Om du ikke får en begrunnelse, kan du få denne ved å kontakte kommunen innen tre uker.
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis den ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen og samtidig få vite når du kan vente svar.
Dersom du har spørsmål om tjenesten kan du kontakte hjemmesykepleien i ditt byområde:
Klikk her for å finne din gruppe
Klikk her for å finne din gruppe
Klikk her for å finne din gruppe
Klikk her for å finne din gruppe
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-1 og 3-2. Se også pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 7.
Bergen Kommune ivaretar informasjonssikkerhet og personvern i henhold til reglene i personvernforordningen.
Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger her