Digitale ressurser og arbeid med personvern og digital dømmekraft i skolen

Her finner du informasjon om hvordan skolen tilrettelegger for bruk av digitale ressurser, samt litt om arbeidet med å utvikle elevenes digitale dannelse.

På Alvøen skole har elevene tilgang på bærbare pc-er og Chromebook i undervisningen. Elevene på mellomtrinnet (5.-7.tr.) har tilgang til en egen Chromebook på skolen. På småtrinnet varierer antallet digitale ressurser på de ulike trinnene, men det er god dekning av digitale enheter i alle klasserom.   1. - 4.trinn arbeider mest i digitale økter og på stasjoner med Chromebook eller pc-er i klasserommet. Alle skolens klasserom er også utstyrt med digitale tavler eller smartboard.

For å få tilgang til en pc eller Chromebook, må elevene logge seg på den digitale enheten med egen id og passord (Feide-pålogging - som står for Nasjonal felles elevidentifisering).  Hvert år signerer elever sammen med sine foresatte at de har lest reglementet for bruk av digitale ressurser i skolen. https://www.bergen.kommune.no/styringsdokument/6491873

Det er skoleeier og kommunaldirektøren som vurderer og legger til rette for bruk av skytjenester i bergensskolen. Etat for skole (EFS) utarbeidet felles retningslinjer for bruk av skytjenester i Bergensskolen. Prosedyrene er utarbeidet for å ivareta elevenes personvern.

Alvøen skole skal kun benytte allerede godkjente skytjenester for bruk i Bergensskolen.  Her er noen av skytjenestene som vi tar i bruk i klassene:

• Google Workspace for Education er en læringsplattform. Den består av skybaserte verktøy for utdanningssektoren. Den inkluderer blant annet Gmail, Google Drive, Google Dokumenter, Google Chat, Google Skjemaer, og Google Classroom. Bruk av læringsplattform kan fremme interaktiv læring og er et essensielt verktøy for pedagogisk bruk av digitale ressurser i skolen.
  • Microsoft 365
  • Nettlesere: Google Chrome og Microsoft Edge

Pedagogiske programmer:

Lærens ansvar og rolle: Når læreren presenter skytjenester for sine elever, må den pedagogiske bruken beskrives slik at personvernet ivaretas. Læreren har et ansvar for å sette seg inn i funksjonalitetene til skytjenesten, for dermed på best mulig måte beskytte elevens personvern. Da mange
skytjenester dessverre også kan brukes til å forsterke uønsket adferd blant elever, som for eksempel feil bruk av fritekstfelt, må lærerne alltid ha et søkelys på å utvikle elevenes digitale dannelse.

Opplæringen av elevenes digitale kompetanse har i Kunnskapsløftet 20 i hovedvekt blitt lagt i Samfunnsfaget, men er et felles ansvar for hele skolen:

«Digitale ferdigheter:

• Samfunnsfag har eit særleg ansvar for at elevane utviklar digitalt medborgarskap. Digitale ferdigheiter i samfunnsfag inneber å kunne bruke digitale verktøy til å finne, behandle og navigere i digitale kjelder, utøve digital kjeldekritikk og velje ut relevant informasjon. Det handlar òg om å kunne kommunisere, samarbeide og skape digitale produkt og om å følgje reglar og normer for nettbasert kommunikasjon, personvern og opphavsrett. Ferdigheita inneber óg å vareta informasjons- og datasikkerheit. Utviklinga av digitale ferdigheiter går frå å utforske og bruke digitale ressursar, til å søkje og velje informasjon sjølvstendig og til å vise god digital dømmekraft når ein vel informasjon, bruker digitale ressursar og kommuniserer digitalt» (Utdanningsdirektoratet, 2020). Lærere i andre fag har også et ansvar for å tilrettelegge for hensiktsmessig og pedagogisk bruk av skytjenester som samtidig ivaretar elevenes personvern.

Elevens ansvar og rolle: Elevene skal årlig signere ordensreglementet for bergensskolen. I vedlegget «Regler for bruk av digitale tjenester og utstyr» plikter eleven seg i å overholde regler som gir hensiktsmessig og god bruk av blant annet skytjenester (Bergen kommune, 2020). Vi oppfordrer også elevene til å følge dette reglementet i det private livet.

De foresattes ansvar og rolle: Vi anbefaler foresatte til å gjøre seg kjent med skytjenestene elevene bruker og å være oppdatert på hvordan barna bruker tjenesten. Vi oppfordrer foresatte til å ha en god dialog med barna om nettvett og generell bruk av digitale tjenester, som for eksempel bildedeling. Hvis foreldregrupper eller skolen Foreldreutvalg (FAU) ønsker å arrangere temakvelder om Digital danning, har EFS anledning til å låne ut dialogduker som utgangspunkt for dialog. Utfyllende informasjon kan leses på leverandørens Internettside, Dialogduk.no.

Alvøen skole arbeider etter Bergen kommunes prinsipper i utviklingen av elevenes digitale dømmekraft:

Nyttige lenker i arbeidet med digital dannelse: