Hjellestad skoles handlingsplan for å fremme et trygt og godt psykososialt miljø.

Alle elever har rett til et godt og trygt skolemiljø som skal «fremme helse, trivsel og læring». Denne retten er sikret gjennom opplæringslovens kapittel 9A om elevenes psykososiale miljø.

Målet med planen er å sikre et helhetlig arbeid slik at elevenes rettigheter oppfylles. Planen skal legge klare føringer for hvordan vi arbeider, slik at vi oppnår en felles og enhetlig praksis på skolen. 

 

Planen skal vise hvordan vi forebygger og håndterer krenkelser. Typiske krenkelser kan være mobbing, vold, diskriminering og trakassering.  Slike krenkelser kan forekomme på skolen eller skoleveien, men også på sosiale medier o.l. på internett.
 

På Hjellestad skole legger vi vekt på et ressursorientert elevsyn, og et sosialkonstruktivistisk læringssyn med tro på at alle kan lære. Samarbeid, inkludering, tilhørighet og fellesskap er viktige verdier for oss, og vi jobber aktivt for å skape gode relasjoner mellom elevene og mellom voksne og barn. Det legges vekt på å skape et godt læringsmiljø for alle, der tydelige rammer formidles av omsorgsfulle og trygge voksne.
 

Elevens subjektive opplevelse skal alltid legges til grunn for arbeidet vårt. Hver enkelt sak skal undersøkes og håndteres, og tiltak skal settes i verk slik at eleven får et godt skolemiljø.