Kulturminnegrunnlag: Sotrasambandet, riksveg 555 Storavatnet - Liavatnet

Dette kulturminnegrunnlaget omfatter det østre planområdet for traséen der Statens vegvesen vil anlegge et nytt Sotrasamband, og er utarbeidet som en del av arbeidet med kommunedelplan for sambandet.

Kommunedelplaner utarbeides normalt av kommunen. I noen tilfeller utarbeides kommunedelplaner av statlige organer. I forbindelse med Sotrasambandet er det Statens vegvesen som utarbeider en kommunedelplan.   Dette kulturminnegrunnlaget er derfor utarbeidet etter avtale mellom Byantikvaren og Statens vegvesen.

Alle kulturminnegrunnlag blir utarbeidet etter samme mal og med utgangspunkt i samme tema. Forskjeller innenfor de ulike planområdene fører likevel til en viss grad av individuell behandling og vektlegging. I kulturminnegrunnlaget for Kommunedelplan Sotrasambandet har områdets tidligere historie med opprinnelige gårdsstrukturer vært en viktig del av utredningen.

Vedlegg