Et moderne leilighetsbygg i sju etasjer.
SANDSLI: Flere av boligene det er inngått avtale om er i dette boligprosjektet i Sandslimarka.
Bilde: Ola Henning Målsnes

Har skaffet 50 flyktningeboliger til nå

Til nå har Bergen kommune skaffet 50 nye utleieboliger til ukrainske flyktninger. – Jeg er trygg på at vi skal klare målet om 150-200 slike boliger i år, sier finansbyråd Per-Arne Hvidsten Larsen.

Bare denne uken har Bergen kommune signert 21 leiekontrakter. Fra før av er det inngått avtaler om 26 leiligheter. Flere kontrakter nærmer seg signering. I alt vil kommunen siden bystyrevedtaket i februar snart ha skaffet 50 boliger til veie.

Mange klare til innflytting

– Halvparten av boligene er klare til å flytte inn i fra 1. juni.  Resten er klare fra 1. juli og 1. august. Det gjør at Bergen nå er godt forberedt til å gi flyktningene som skal bosettes i vår by et eget hjem, sier eiendomsbyråd Per-Arne Hvidsten Larsen.

Bystyret i Bergen har sagt ja til å bosette 1.000 flyktninger i 2023. Bosettingstallet er det samme som i fjor. De fleste som skal bosettes er ukrainske krigsflyktninger. For å øke antallet kommunale utleieboliger, har Bergen kommune hatt et eget prosjekt med dette for øye. I tillegg ordner flyktningene bolig selv eller flytter inn i eksisterende kommunale boliger.

– Det har blitt mange visninger. Og vi har fremdeles en god del boliger som vi skal vurdere om det skal inngås kontrakt på. Her har mange etater i Bergen kommune jobbet godt sammen. Jeg er nokså trygg på at vi skal klare å nå målet om mellom 150-200 boliger, sier Larsen.

– Bosetting av flyktninger er ett av de viktigste arbeidene vi gjør i Bergen akkurat nå, og jeg er utrolig glad for at vi møter denne utfordringen på tvers av ulike byrådsavdelinger og etater. Det er et godt samarbeid, og fremskaffelsen av disse boligene viser at det var riktig å ta i bruk kompetansen til etat for bygg og eiendom, sier Eduardo Andersen, byråd for kultur, frivillighet og inkludering.

Leier for å leie ut

Prosjektet består av representanter fra Etat for bygg og eiendom, Etat for boligforvaltning og Etat for inkludering. Siden bystyrets vedtak 22. februar har de jobbet med å fremskaffe boliger i det private leiemarkedet. Modellen er at kommunen står som formell leietaker og hvor boligene blir leid videre ut til dem som skal bosettes. Prosjektet har også fullmakt til å kjøpe boliger.

Siden oppstarten har prosjektet vurdert 167 boliger opp mot pris, standard, størrelse, egnethet og tilgjengelighet.

– Vi er ikke ferdige med dette før alle flyktningene som Bergen skal bosette har en husnøkkel i hånden, sier byråd for finans, næring og eiendom, Per-Arne Hvidsten Larsen.

Blir bedt om å bosette flere

For prosjektet er det viktig ta hele kommunen i bruk i arbeidet med å skaffe boliger. Til nå er det inngått kontrakter om boliger i bydelene Ytrebygda, Laksevåg, Fana, Årstad og Bergenhus. Det er i hovedsak snakk om to-romsleiligheter, men det er også skaffet til veie større leiligheter som kan romme større familier. 21 boliger er knyttet til et boligprosjekt i Sandslimarka, mens 19 boliger er knyttet til et større prosjekt i Frydenbøveien. Boliger i andre bydeler er fremdeles til vurdering.

Tall fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) viser at Bergen kommune til nå har bosatt 370 av de 1.000 flyktningene som kommunen har sagt ja til å ta imot i år. IMDI har også bedt Bergen kommune om å bosette 200 flere flyktninger. Dette har ikke bystyret tatt stilling til ennå.