Lagbilde med leirskolens lærere, avdelingsleder og rektor
Bilde: Hålandsdalen leirskole

Leirskolens gode lærere og rektor!

Leirskolens rektor og lærere ønsker deg velkommen på leirskole året rundt! Leirskolen har rektor, avdelingsleder, åtte lærere og instruktør som underviser gjennom uken. Velkommen er DU på leirskole!

Hålandsdalen leirskole er Bergen kommune sin egen leirskole. Vi mottar nærmere 3000 elever årlig på leirskole, og dette betyr at nesten alle elvene i Bergen kommer til Hålandsdalen på leirskole. Så sant det er plass, skal bergenselevene bruke kommunens egen leirskole. For leirskolens del betyr dette at vi har gleden av å bli kjent med nærmere 80 nye elever hver eneste uke! Det er storartet å få dele opplevelsene med alle sammen. Leirskole gjør noe med hver enkelt. I en tidligere læreplan står det følgende om LÆREREN:

"En god lærer kan sitt stoff, og vet hvordan det skal formidles for å vekke nysgjerrighet, tenne interesse og gi respekt for fagene. Lærerne avgjør ved sin væremåte både om elevenes interesser består, om de føler seg flinke og om deres iver vedvarer".

Rektor Trude
Bilde: T. Wedervang

Rektor på leirskolen er Trude Halland Wedervang. Hun startet som lærer i Bergen Kommune høsten 1992 etter å ha jobbet som personalkonsulent i Grieg Holdings AS i syv år etter endt lærerutdanning. I 2006 skiftet hun stilling og fikk jobb som undervisningsinspektør på Krohnstad skole. Der var hun i to år før hun fikk rektorstilling på Haukeland skole. I 2014 overtok hun rektoransvaret på Ulsmåg skole og var rektor der frem til 1.januar 2023 da hun tok over som rektor i Hålandsdalen.

Anne-Grethe

Bilde: Anne Martinsen

Anne-Grethe er avdelingsleder på leirskolen. Hun startet som lærer i 2008, og ble i 2012 ansatt i stillingen hun har i dag. Anne-Grethe er god på å koordinere innholdet i de ulike leirskoleukene. Som del av dette er hun ansvarlig i å sette opp stadig skiftene timeplaner for leirskolen lærere.

Eli-Karin

Bilde: Anne Martinsen

Eli-Karin har vært tilsatt på leirskolen siden 1989. Hun er lærer på fulltid og er så rutinert og dyktig i jobben at hun kan fylle alle oppgaver. Hun har gjennom et langt leirskoleliv stor oversikt på hvor det i alle mulige situasjoner er mulig å drive god undervisning i mange ulike tema.

Inge

Bilde: Anne Martinsen

Inge startet som lærer på leirskolen høsten 2007. Han har hele tiden arbeidet som lærer i 100% stilling.  Inge har med sin lokale tilhørighet til Hålandsdalen stor kunnskap og oversikt over hvem og hvor vi kan hente kunnskap og informasjon om hva som er mulig å tilrettelegge undervisning på.

Hans Bertin

Melinda

Bilde: Anne Martinsen

Hans Bertin begynte som lærer på leirskolen i 2013. Med sin ro og tålmodighet leder han elevene trygt både til vanns og til lands. Hans Bertin er den eneste læreren dere møter alle dager i løpet av uken.

Melinda er  tilbake på leirskolen. Her har hun jobbet før, faktisk i hele 16 år før hun i 2016 tok utfordringen og ble rektor ved Hålandsdalen Montessoriskule. De fem årene som rektor har gitt henne verdifull erfaring med ledelse samt utviklingsarbeid i skolen. Og gammel leirskoleerfaring ruster ikke, så det er en rutinert og allsidig lærere vi har fått med oss på laget igjen.

Øyvind

Bilde: Anne Martinsen

Øyvind startet som lærer på leirskolen i 2017. Han kan mye om mange ting vi stadig formidler kunnskap om til elevene rundt livet i det gamle bondesamfunnet som stølsdrift. Han vet også mye om byggeskikk og landbruk, men ikke minst er han lærer med stor interesse for friluftsliv og skigåing. Han har litt redusert stilling.

Vidar

Bilde: Anne Martinsen

Vidar har vært ansatt ved leirskolen helt siden 1996. Vidar kan alt om mye, men ikke minst har han en ide og løsning på det meste. Han er leirskolens store designer på lavvoer som er til glede ikke bare for leirskolen, men også for turgåere i Hålandsdalen generelt. Vidar har hele tiden hatt en stilling på ca. 50% som han har kombinert med arbeide både i ungdomsskolen eller videregående skole.

Petter

Bilde: Anne Martinsen

Petter begynte hos oss som vikar i 2019, og har fra skoleåret 2020 vert tilsatt i fast stilling.  Dette skoleåret jobber han 80 %. I tillegg til jobben her spiller han fotball.  Han har ved siden av å ta Bachelor i kroppsøving og idrettsfag spilt fotball på høyt nivå. Petter er også en solid skiløper med skøyting som spesialitet. Petter har verdifull kunnskap om diabetes da han selv har sykdommen, og er derfor en ressurs både for oss og elevene på denne diagnosen.

Heidi
Bilde: Anne Grethe Gjerdevik

Heidi begynte hos oss 1.januar 2023. Av jobberfaring har hun vært lærer i ett år på NTG Geilo og et halv år som lektor i Bykle kommune. Heidi har vært aktiv utøver i skiskyting på nasjonalt nivå. Hun har dessuten lokal tilhørighet til Hålandsdalen. Heidi var godt kjent med vår praksis innen hun startet opp i januar ettersom hun skoleåret 2021-2022 var ansatt som lærervikar hos oss. Hun er svært allsidig og kunnskapsrik og en tydelig klasseleder.

Vi gleder oss til at du kommer på leirskole!

Hilsen rektor Trude og alle tilsatte på leirskolen