Handlingsplan for næringsutvikling 2023-2026

Bystyret har vedtatt handlingsplan for næringsutvikling 2023-26. Planen skal blant annet legge til rette for at fremtidens grønne arbeidsplasser blir skapt i Bergen.

Handlingsplan for næringsutvikling 2023-2026 beskriver hvordan Bergen kommune skal jobbe strategisk for å nå målene i den regionale planen for innovasjon og næringsutvikling.

Planen skal erstatter den tidligere handlingsplanen med samme navn. Den tar også opp i seg tiltak for matbyen Bergen og fairtradebyen Bergen. De to områdene har til nå hatt egne handlingsplaner.

Næringer av spesiell betydning

I handlingsplanen er fem næringer knyttet til Havbyen Bergen av spesiell betydning for Bergen. Næringene er en del av verdikjeder hvor det er stort potensiale for grønn omstilling og eksport:

• marin (sjømat/havbruk)
  • maritim (grønn skipsfart)
  • olje og gass (overføring av kompetanse til nye næringer)
  • fornybar energi (havvind, hydrogen, batterier, mineraler og lettmetaller, CCS og CCU)
  • bærekraftig reiseliv

Bergen har også ledende miljøer innenfor næringer som bank, finans, design, medier og helse.

Fokusområder for næringsutvikling

I planutkastet heter det at Bergen kommune har en sentral rolle, og kan bidra betydelig til den nødvendige grønne og digitale omstillingen av næringslivet i Bergen. Dette kan gjøres ved å forsterke det regionale omdømmet og tilrettelegge for økt innovasjon og entreprenørskap. Hovedvekten vil være å utvikle nettverksorganisasjoner og næringsklynger.

Planen peker ut fem fokusområder for næringsutvikling som skal bidra til en grønn og bærekraftig og utvikling. Disse fem fokusområdene er:

• Innovasjon: Stimulere innovasjonsprosessene i og mellom næringene
  • Attraktivitet: Styrke regionalt omdømme og realisere «Havbyen Bergen».
  • Kompetanse: Forsterke samarbeidet mellom utdanning og næringsliv
  • Samarbeid: Bidra til økt samhandling mellom næringsklynger og nettverk

Tiltaksplan

Planen inneholder en tiltaksplan. Denne viser prioriterte satsinger i årene 2023-2026 som ligger til næringsseksjonens ansvar. Tiltakene er delt inn på disse fire ansvarsområdene: næringsutvikling, etisk og rettferdig handel, store arrangement og  Matbyen Bergen. Tiltakene som blir listet opp er ikke uttømmede.

Oversikten nedenfor er et lite utdrag av tiltak som er oppført i planen. Se plandokumentet for fullstendig oversikt

Næringsutvikling

• Forenkle og øke bruk av innovative anskaffelser i det offentlige
  • Etablere og forsterke prosjektet Havbyen Bergen
  • Samarbeide om å bedre kraftsituasjonen i Vestland
  • Etablere Centres of Excellence innen karbonfangst og- utnyttelse (CCUS), hydrogen og mineraler på havbunnen
  • Styrke næringslivet i Bergen sentrum
  • Jobbe for et bærekraftig demokrati - kampen mot desinformasjon
  • Vurdere destinasjonsavgift og guidesertifiseringsordning

Etisk og rettferdig handel

• Styrke fairtradebyen Bergen
  • Videreutvikle vårt miljø- og samfunnsansvar
  • Fremme etisk og rettferdig handel i Bergen

Store arrangement

• Følge opp strategi, og gjennomføre tiltak, i plan for store arrangement 2019-2030.

Matbyen Bergen

• Samarbeide for å styrke merkevaren Matbyen Bergen
  • Forbedre rekrutteringssituasjonen i restaurantbransjen
  • Legge til rette for matgründere