Norges beste by å være student i – temaplan for studenter

«Norges beste by å være student i – temaplan for studenter» ser på hvordan kommunen kan sikre at Bergen skal være Norges beste by å være student i.

Studentpolitikk er et politikkområde som går på tvers av alle sektorer og handler om mange av ansvarsområdene som kommunen har.

Den første delen av planen tar for seg rammene for kommunens studentpolitikk og gir et oppdatert kunnskapsgrunnlag om studentene og studiebyen Bergen. Den andre delen tar for seg ulike områder som er viktige for utvikling av studiebyen Bergen og kommer med forslag til tiltak.

Planens overordnede mål er å sikre at Bergen skal være Norges beste by å være student i. For å nå dette målet har planen tre strategier som handler om at Bergen kommune skal bidra til at:

• Både kommende og nåværende studenter fra Vestlandet, resten av Norge og utlandet ønsker å studere i Bergen.
  • Studentene i Bergen trives og utvikler seg mens de utdanner seg her.
  • Nyutdannede oppfatter Bergen som en attraktiv by å bli værende i eller flytte til.

Videre presenteres fem satsingsområder som alle bygger opp under planens overordnede mål:

• Drivkraft for utviklingen av studiebyen Bergen
  • Rettferdig og inkluderende studieby
  • Grønn studieby
  • Nyskapende og attraktiv studieby
  • Ansvarlig studieby

For hvert satsingsområde er det utarbeidet en rekke tiltak. Tiltakene er nummererte for å gjøre det enklere å referere til tiltakene, men de står ikke i prioritert rekkefølge.

Les planen

> Les dokumentene i bystyresaken