tak på trehus
FEMTE FASADE: Byens tak omtales ofte som den femte fasade. I Bergen sentrum takene ofte svært synlige, sett fra byens fjell og andre høyder.
Bilde: Andrew Buller

Vil skape helhetlig regelverk for takterrasser i sentrum og Fjellsiden

Byrådet har vedtatt oppstart av planarbeid for endring av bestemmelser om takterrasser i Kommunedelplanen for sentrum, Sandviken-Fjellsiden nord og Fjellsiden sør.

Byrådet har behandlet sak om oppstart av planarbeid for endring av 16780000 KDP Sentrum, 15750000 KDP Sandviken-Fjellsiden nord og 15590000 KDP Fjellsiden sør.

Helhetlig regelverk

Målsettingen for planarbeidet er å skape et helhetlig regelverk for takterrasser i Bergen sentrum og området langs Fjellsiden. Det skal åpnes opp for etablering av takterrasser der forholdene legger til rette for dette. Det skal selvsagt tas hensyn til visuelle kvaliteter og kulturhistoriske verdier. Reglene må være brukervennlig og skape forutsigbarhet.

Flere vil ha takterrasser

Byrådsavdeling for klima, miljø og byutvikling bestilte den 23.01.2020 et kunnskapsgrunnlag for beslutning om mulige endringer av vernebestemmelser for taklandskapet i Bergen sentrum. Plan- og bygningsetaten ble, i samarbeid med Byantikvaren og Byarkitekten, bedt om å utarbeide dette kunnskapsgrunnlaget. Bakgrunnen for bestillingen var en økende trend om å søke om å få etablere takterrasser i sentrum, både fra private og næringslivet. I kommunedelplanene for KDP Sentrum, KDP Sandviken- Fjellsiden nord og KDP Fjellsiden sør er det ulike bestemmelser som er relevant for vurderingen av takterrasser. Plan- og bygningsetaten fører en streng praksis med hensyn til å gi dispensasjon.

Åpner for takterrasser der forholdene ligger til rette

Byråden for klima, miljø og byutvikling har vurdert hvordan vi kan ivareta byens historiske og arkitektoniske kvaliteter, samtidig som det legges til rette for en etablering av takterrasser der det er potensiale for dette.

Byråden har kommet til at det er hensiktsmessig å starte opp et planarbeid for endring av bestemmelser om takterrasser i KDP Sentrum, KDP Sandviken-Fjellsiden nord og KDP Fjellsiden sør. De tre kommunedelplanene trådte i kraft i 2001. Arealpolitikken har endret seg, slik at man skal bo tettere. Det har også skjedd en endring i hva som oppfattes som attraktive bomiljøer og det er et ønske om at flere barnefamilier blir boende i sentrum.

Byråden ønsker at det åpnes opp for etablering av takterrasser der forholdene legger til rette for dette. Det skal selvsagt tas hensyn til visuelle kvaliteter og kulturhistoriske verdier. Byråden er imidlertid opptatt av at et nytt regelverk skal være tydelig og forutsigbart.

Plan- og bygningsetaten skal ha ansvar for gjennomføring av planarbeidet, og det forutsettes et tett samarbeid med Byantikvaren og Byarkitekten. Det vil også være naturlig med et tett samarbeid mellom fagetatens planavdeling og byggesaksavdeling, slik at man får trukket fordelene av ulik fagkunnskap og erfaringsgrunnlag.

Les dokumentene i saken

Saken ble behandlet i byrådet 16. september.