Mennesker i Pride-parade med paraplyer i regnbuefarge
REGNBUEPLAN: Byrådet har lagt ut forslag til plan for kjønns- og seksualitetsmangfold på høring. Bildet er fra Pride-paraden i Bergen.
Bilde: Katarina Lunde

Høring om plan for kjønns- og seksualitetsmangfold

Bergen skal være en inkluderende, god og trygg by å bo i uavhengig av kjønn og seksualitet. Byrådet legger "Regnbuebyen Bergen. Plan for kjønns- og seksualitetsmangfold 2023-2027" ut på høring.

Annonseringsdato: 10. august 2023
Frist for innspill: 6. september 2023

Bergen kommune har i mange år hatt en aktiv politikk som skal sikre at Bergen er en trygg by å bo i for LHBTI+-personer. LHBTI+ står for lesbisk, homofil, bifil, transseksuell og interseksuell. Planen som nå går ut på offentlig høring er den fjerde i rekken:

– Alle skal føle seg frie og trygge til å være den de er. De skal kunne innlede forhold med den de vil uten fare for å bli trakassert. Ingen skal oppleve diskriminering på grunn av sin seksualitet, sitt kjønnsuttrykk eller sin kjønnsidentitet, sier byråd for kultur, frivillighet og inkludering, Eduardo Andersen

Hovedmål og strategi

Planens hovedmål er å sikre at Bergen er en inkluderende, god og trygg by å bo i for personer som utfordrer (hetero)normer for kjønn og seksualitet. Visjonen med dette arbeidet er at LHBTI+-personer kan leve frie liv uten å bli møtt med fordommer og diskriminering for livene de lever, hvem de velger å leve sammen med og den de der.

Strategien for å nå dette målet er å føre en proaktiv politikk for å sikre trygghet og gode tjenester for personer som utfordrer normer for kjønn og seksualitet. Kommunen er avhengig av et tett samarbeid med LHBTI+-organisasjoner for kunnskapsdeling og -utvikling. Det er et felles samfunnsansvar å arbeide for skeives rettigheter. Kommunen vil derfor også samarbeide tett med andre offentlige aktører der det er relevant.

Delmål og tiltak i planen

Planen er bygd opp rundt fire delmål og 21 tiltak for å nå disse:

• Synlighet: Bergen skal være en synlig aktør og støttespiller for mennesker som utfordrer samfunnets (hetero)normer for kjønn og seksualitet.
  • Oppvekst: Bergen skal ha trygghet og åpenhet rundt kjønns- og seksualitetsmangfold i barn og unges oppvekstmiljø.
  • Livskvalitet: Bergen skal ha likeverdige og tilrettelagte helse- og omsorgstilbud for personer som utfordrer (hetero)normer for kjønn og seksualitet.
  • Trygghet: Bergen skal være en trygg by for alle som utfordrer (hetero)normer for kjønn og seksualitet.

Et av tiltakene som blir foreslått i planen er å etablere eget kompetanseteam for kjønns- og seksualitetsmangfold. Dette teamet skal bestå av lege og to helsesykepleiere med videreutdanning i sexologi. Teamet skal øke kunnskapen om kjønn og seksualitet på helsestasjonen for ungdom og studenter.

Send innspill - fristen ute

– Jeg håper på mange gode innspill og engasjement om de viktige utfordringene som denne planen skal bidra til å løse, sier Eduardo Andersen.

Alle som ønsker det kan komme med innspill. Byrådet vil invitere frivillige og ideelle organisasjoner og offentlige samarbeidspartnere spesielt til å komme med høringsuttalelser til planen.

Fristen for å sende inn innspill var 6. september. Byrådet vil gjennomgå innspillene før planen blir sendt til bystyret for behandling.

Her er sakene fra byrådet 10. august