Neumanns gate med brosteinsdekke og bygninger. Vi ser Salem og flere serveringssteder. I enden av bildet er kinosalene til Bergen kino.
KAN BLI UTESERVERING: Byrådet foreslår å åpne for å kunne innvilge skjenkeløyve for utendørsservering i Neumanns gate. I gaten er det flere serveringssteder og kino med skjenkeløyve.
Bilde: Ola Henning Målsnes

Åpner for uteservering i Neumanns gate

Byrådet vil åpne opp for at det kan bli gitt skjenkeløyve utendørs i Neumanns gate. Dette gjelder for resten av bevillingsperioden som går frem til 2024.

Bystyret blir anbefalt å slutte seg til de prinsipielle avklaringene som må gjøres.

Bystyret har tidligere vedtatt å oppheve prinsippvedtaket om å ikke tillate utendørs skjenking i Neumanns gate. I samme vedtak ble byrådet bedt om å legge frem en ny sak. Nå anbefaler byrådet at kommunens gjeldende retningslinjer for salgs- og skjenkebevillinger skal tolkes slik at det er åpning for å tillate alkohol på uteserveringene i denne gaten.

Forutsigbar likebehandling

– Jeg vil at Bergen fremdeles skal ha en skjenkepolitikk som balanserer flere hensyn. Bergen skal være en trygg by for alle. Men vi må også ha en skjenkepolitikk som er forutsigbar og hvor vi behandler alle likt, sier byråd for finans, næring og eiendom, Per-Arne Hvidsten Larsen.

Det er i forbindelse med saken blitt hentet inn uttalelser fra politiet og sosialtjenesten. Politiet har ingen særlige merknader til at det blir åpnet for uteservering i Neumanns gate. Sosialtjenesten mener kommunen bør sette hensynet til barn og unge foran næringen.

Skjenking på kinoen

Praksis har tidligere vært at det har blitt gitt avslag på uteskjenking i Neumanns gate fordi barn og unge ferdes på vei til og fra kino. Bystyret har tidligere vedtatt å oppheve prinsippvedtaket og bedt byrådet legge frem en ny sak. Bakgrunnen for endringene er at Bergen kino og en annen kino har fått skjenkebevilling. Det gjør at argumentet med at barn og unge skal bevege seg i alkoholfrie soner til og fra kinobesøket blir mindre relevant.

– Jeg mener at hensynet til barn og unge ikke avhenger av å nekte uteservering i Neumanns gate. Min vurdering er at argumentene mot å tillate uteservering ikke er rimelige overfor næringen i gaten, mener Hvidsten Larsen.

Bergen kommune har praktisert alkoholfrie soner i byens parker, torg og større byrom. Dette har vært en del av de alkoholpolitiske retningslinjene i mange år. Neumanns gate er ikke nevnt særskilt i retningslinjene. Byrådet vil komme tilbake til en utredning av selve prinsippet om alkoholfrie soner i forbindelse med revidering av de alkoholpolitiske retningslinjene for neste valgperiode.

Fremdeles alkoholfrie soner

– Bergen skal fremdeles ha alkoholfrie soner. Byrådet mener vi må ta den store diskusjonen om dette når kommunen skal utarbeide skjenkepolitikken for neste valgperiode. Da kan vi ta en helhetlig gjennomgang av retningslinjene og samtidig gjennomføre en bred høring, sier Per-Arne Hvidsten Larsen.

Saken som byrådet nå legger frem for bystyret inneholder en grundig gjennomgang av historikken og hvordan alkoholfrie soner har blitt praktisert i andre tilfeller.

Byrådet behandler saken i møte 30. mars. Saken går videre til utvalg og bystyre.

Les dokumentene

Her er sakene fra byrådet 30. mars